Vodík – výzva pro budoucnost

Francouzská energetická společnost EDF minulý týden oznámila své plány v oblasti energetického využívání vodíku. Společnost chce do roku 2030 po celém světě realizovat zařízení na jeho výrobu s celkovým instalovaným výkonem 3 GW. EDF chce rozvoj a financování těchto projektů zajistit pomocí dalších průmyslových partnerů a využíváním vnitrostátních a evropských podpůrných mechanismů. Podle EDF bude nízko-emisní výroba vodíku spolu s přímou elektrifikací hrát zásadní roli pro dosažení uhlíkové neutrality. Významnou roli má vodík mít v oblastech, které není možné snadno elektrifikovat.
S jeho využitím se počítá například v těžké dopravě pro pohon autobusů, vozidel pro svoz odpadu, nákladních vozidel a vlaků jezdících po neelektrifikovaných trasách. Syntetická paliva vyráběna z něj mají potom najít využití pro dopravu leteckou a námořní. Uplatnění má vodík nalézt i v dalších energeticky náročných průmyslových odvětvích. EDF nyní chce využít rozvoje svých nízko-emisních zdrojů elektřiny, a to jak obnovitelných, tak i těch jaderných, a zkušeností získaných dceřinou společností Hynamics, která se od svého vzniku v roce 2019 specializuje právě na výrobu vodíku pomocí elektrolyzérů. Cílem společnosti je stát se jedním z evropských lídrů ve výrobě 100% nízkouhlíkového H2.
Výstavba elektrolyzérů má vyjít na 2 až 3 miliardy EUR
Součástí tohoto úsilí má být výstavba elektrolyzérů, jejichž celkový instalovaný výkon má do roku 2030 činit 3 GW. Celková výroba H2 z těchto plánovaných kapacit má činit 450 tisíc tun ročně. Její dosažení by podle EDF zabránilo vypuštění 3 milionů tun oxidu uhličitého. Vyrobený plyn má být využíván primárně v sektorech dopravy a průmyslu. Podle EDF mají celkové investiční náklady na realizaci těchto elektrolyzérů činit přibližně 2 až 3 miliardy eur.
Výroba H2 ve Francii zodpovídá za 11,5 milionu tun emisí CO2, přibližně se jedná o 3 % celkových francouzských emisí. Výroba ekologického vodíku je podle EDF národním i globálním problémem. Převážná část je totiž v současnosti stále vyráběna z fosilních paliv. Stojí za zmínku, že EDF není jediná, pro kterou je to cestou budoucnosti, ač zatím nikdo neví, jak daleko po ní dojdeme.
Zdroj: OEnergetice.cz, EDF