Pilotní tolerantní palivové proutky, vyrobené podle inovativní technologie EnCore od Westinghouse, které prošly ozářením v reaktoru, dorazily do Oak Ridge National Laboratory (ORNL), kde je čeká rok testování před zahájením schvalovacího procesu. Vývoj tohoto paliva probíhá pod hlavičkou Accident Tolerant Fuel Program (Vývoj paliva odolného vůči nehodám) amerického Ministerstva energetiky (Department of Energy, DOE), jde o průmyslovou iniciativu, jejímž záměrem je do deseti let uvést nová paliva na trh.

Ozářené tolerantní palivo od Westinghouse po dovezení do ORNL v červnu. (Zdroj: ORNL)
Ozářené tolerantní palivo od Westinghouse po dovezení do ORNL v červnu. (Zdroj: ORNL)

Na jaře 2019 byly proutky zavezeny do komerčního amerického reaktoru a vyjmuty byly během plánované odstávky na podzim 2020 po dokončení provozního cyklu. Společnost NAC International je v červnu dopravila do ORNL, uvedlo 3. srpna Oddělení pro jadernou energii amerického ministerstva energetiky.

ORNL provede příslušné poozařovací experimenty, aby připravila podklady pro schvalovací proces NRC (US Nuclear Regulatory Commission). První vizuální kontroly po vyjmutí paliva z rektorů neukázaly žádné znaky degradace.

Tolerantní palivo od Westinghouse

ATF, neboli Accident tolerant fuel (Palivo odolné vůči nehodám, též tolerantní palivo), nejen zvyšuje robustnost a odolnost lehkovodních reaktorů vůči různým mimořádným podmínkám, nýbrž nabízí také vyšší výkon a úspory v provozu.

Westinghouse vybavil pilotní proutky pokrytím ze slitiny chromu a zinku a uranovými peletami ADOPT s vyšší hustotou, které mají zlepšit ekonomiku palivového cyklu včetně delšího provozu a větší odolnosti vůči nehodám. Pelety ADOPT a chromované pokrytí podporují vyšší stupeň vyhoření a umožní 24měsíční provoz v elektrárnách s vysokým výkonem, uvádí společnost. Jde o první fázi inovací – další, dlouhodobé řešení, využívající peletky s uranovými nitridy a nové pokrytí z karbidů křemíku, je právě ve vývoji.

Jeff Bradfute, viceprezident oddělení Americas Fuel Delivery společnosti Westinghouse, uvedl, že tato dodávka ukazuje “významný pokrok” paliva EnCore směrem k uvedení na trh. “Prověření těchto prvků, které umožňují vyšší výkon, je posledním milníkem v našem strategickém plánu – snažíme se co nejrychleji dát provozovatelům bezpečnostní a ekonomické výhody, které palivo EnCore nabízí,” uvedl.

Westinghouse dělá při vývoji svých ATF “obrovské pokroky”, uvádí Frank Goldner, jaderný inženýr v Oddělení pro jadernou energii amerického ministerstva energetiky. “Jakmile začneme tolerantní palivo používat, bude to mít významný vliv na celý průmysl a v budoucnu by to mohlo učinit provoz celé naší jaderné flotily mnohem ekonomičtějším,” dodává.

Na vývoji nových paliv v rámci programu ATF s DOE spolupracují tři dodavatelé: Framatome, GE Hitachi společně s GNF a Westihnouse. Podle DOE jsou všichni na dobré cestě k zavezení prvních kazet do pěti let a kolem roku 2030 už jejich paliva budou komerčně dostupná a najdou rozsáhlé uplatnění.

Zdroj: World Nuclear News

O autorovi

admin

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..