Nedaleko jaderné elektrárny Olkiluoto, v hlubinném úložišti Onkalo, začalo hloubení prvního tunelu pro konečné uložení použitého jaderného paliva. 7. května to oznámila finská společnost Posiva Oy, která se stará o radioaktivní odpad z místních jaderných elektráren. První úložiště jaderného paliva na světě by mělo začít provoz zhruba za pět let.

Použité palivo čeká umístění do skalního podloží v hloubce asi 450 metrů. Skladovací systém sestává z pevně zapečetěného kontejneru ze železa a mědi, bentonitového tlumení kolem kontejneru, vyplňovacího materiálu z bobtnavé hlíny, zapečetění tunelu a skály okolo.
Během následujících 18 měsíců je v plánu vyhloubit pět tunelů, kterými má rozsáhlý stavební program začít, uvádí Posiva. Celkem by během plánovaného 100letého provozu úložiště mělo být vykopáno 100 takových tunelů o celkové délce 35 kilometrů. Maximální délka jednotlivých tunelů bude 350 metrů a budou 4,5 metrů vysoké a 3,5 metrů široké.
Vyhloubení prvních pěti tunelů je součástí projektu Posivy EKA v hodnotě přibližně 500 milionů eur (zhruba 12,8 miliardy eur), který pokrývá celou stavbu úložiště včetně instalace vybavení a prvního uložení v prvním hotovém tunelu. Podle Posivy je zahájení těchto prací “významným milníkem” pro společnost po letech vývoje, výzkumů a přípravy metodologie pro stavby ve skalním podloží. Uvedla rovněž, že finský úřad pro jaderný dozor STUK před zahájením hloubení ověřil, že projekt splňuje všechny předepsané podmínky.
“Léta výzkumu a vývoje skalních konstrukcí, díky kterým teď umíme popsat procedury, vhodné pro stavbu jaderného úložiště ve finském podloží, tady vrcholí,“ uvedl Juha Riihimäki, šéf stavebního oddělení Posivy. Dodává, že vývoj těchto technik začal souběžně s prvními stavebními pracemi v Onkalu v roce 2004.
Palivo v pouzdrech pro Onkalo
Posiva hodlá, na povrchové stanici, jejíž stavba začala v září 2019 a jejíž dokončení je naplánování na polovinu roku 2022, použité palivo vkládat do válcových pouzder z mědi a oceli.
Riihimäki uvedl, že do každého tunelu přijde na 30 pouzder. Záleží na tom, kolik instalačních komor bude v každém z nich, což určuje struktura okolní horniny a síla okolního podloží. Do 30 pouzder v tunelu se vejde přibližně 65 tun vyhořelého jaderného paliva.
Posiva uvedla, že ukládání vyhořelého paliva do pouzder začne ve chvíli, kdy finská vláda vydá úložišti povolení k provozu.
“V tuto chvíli odhadujeme, že plný provoz úložiště začne kolem roku 2025,” uvedl Kimmo Kemppainen, programový manažer Posivy. “Hloubení a vyztužování tunelu, které teď začalo a které splnilo velmi náročné požadavky úřadů, znamená pro Posivu další krok k vytvoření té nejsložitější umělé skalní struktury v Onkalu.”
Letos v březnu Posiva oznámila, že práce na hloubení tunelu začala v Onkalu „společným funkčním testem“, který zahrnuje zkušební uložení malých množství vyhořelého paliva za provozních podmínek a který je součástí schvalovacích procedur. Tento zkušební tunel bude dlouhý asi 80 metrů a v roce 2023 by tam měly být vyvrtány čtyři úložné otvory. Tento test musí prokázat robustnost celého úložiště, teprve pak může získat povolení k provozu.
Místo pro úložiště Posiva bylo vybráno v roce 2000. Finský parlament další rok v zásadě schválil celý projekt. Posiva, kterou společně vlastní finští jaderní provozovatelé Fortum a Teollisuuden Voima Oyj, podala v prosinci 2013 žádost o stavební povolení na Ministerstvu pro zaměstnanost a ekonomiku. Posiva důkladně prozkoumala podloží v Olkiluotu a připravila žádost o povolení na základě výsledků z podzemní laboratoře v Onkalo, která se má stát základem celého úložiště.
Vláda vydala stavební povolení pro Onkalo v listopadu 2015 a první stavební práce na úložišti začaly o rok později.
Hlubinné úložiště použitého jaderného paliva Onkalo bude první svého druhu. Obdobné úložiště je plánováno ve švédském Forsmarku.
Zdroj: World Nuclear News