Jean-Bernard Lévy, generální ředitel největšího světového provozovatele jaderných elektráren, francouzské EDF, přijel do Prahy na jednání s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (za ANO) o dostavbě Dukovan. Při té příležitosti poskytl rozhovor deníku Právo. Bude-li EDF vybrána, garantuje, že dodrží smluvní termín dostavby i cenu.

Jean-Bernard Lévy, generální ředitel EDF. (Zdroj: EDF)

EDF má s ČEZ dohodu o spolupráci. V Česku se připravuje dostavba pátého jaderného bloku v Dukovanech. Má EDF zájem o účast v tendru?

Samozřejmě. ČEZ a EDF pojí dlouhodobé partnerství, které zahrnuje více oblastí spolupráce. V roce 2018 jsme se společností ČEZ podepsali dohodu o spolupráci, která zahrnuje nejen stávající, ale i nové jaderné projekty.

EDF je největším světovým provozovatelem jaderných elektráren, žádná jiná společnost neprovozuje více reaktorů ani nemá vyšší instalovanou kapacitu. Velmi rádi bychom pomohli České republice a ČEZ v jejich plánu vybudovat během následujících 10 až 15 let nový jaderný blok. V tomto ohledu se budeme opírat o několik společností skupiny EDF včetně Framatome, která má na starosti výrobu komponent pro jaderné reaktory.

V soutěži budeme jediným evropským projektem, a to projektem, který má hodně co nabídnout. To byl samozřejmě také důvod mého posledního setkání s premiérem Andrejem Babišem koncem minulého týdne.

Dobrali jste se při jednání v Praze něčeho konkrétního?

Chtěli jsme ukázat naši ochotu angažovat se v plánech České republiky týkajících se nového jaderného bloku. Máme toho hodně co nabídnout, ať jde o technologie, know-how, předání dovedností, nebo podporu českého průmyslu. Chtěl jsem probrat, co můžeme nabídnout, a ukázat, že EDF věnuje pozornost plánům české vlády.

Jaké technologie nabídnete?

Máme tlakovodní reaktor EPR upravený na 1200 MW, jehož výkon odpovídá požadavkům elektrárny v Dukovanech. Je to evropská technologie. Můžeme tak nabídnout veškerou naši zkušenost s bloky EPR, které už jsou v provozu nebo budou do provozu brzy uvedeny v jiných zemích. Nabízíme technologii, která už má provozní licenci ve třech evropských státech, takže plně odpovídá evropským standardům, zejména co se týká jaderné bezpečnosti a bezpečnosti kybernetické.

Můžete tento reaktor popsat?

EPR 1200 je založen na EPR o výkonu 1650 MW, je to stejný design, má stejné bezpečnostní systémy a vybavení, jen o něco nižší výkon 1200 MW, jak je to požadováno pro elektrárnu v Dukovanech. EPR 1200 bude těžit z bezpečnostních standardů EPR, z licencí a z naší zkušenosti s provozováním těchto reaktorů.

Ve kterých zemích je už tento reaktor v provozu?

Už dva roky je technologie EPR v provozu v Číně a plně dostává závazkům v oblasti jaderné bezpečnosti a výkonnosti. Nedávno tam čínští partneři s naší podporou úspěšně provedli i první plánovanou odstávku za účelem údržby prvního ze dvou reaktorů EPR elektrárny Taishan.

Co se týká dostavby Dukovan, může se v případě, že by ČEZ vybral jako partnera EDF, počítat s tím, že do ní budou ve velké míře zapojeny i české firmy?

Myslím, že naše schopnost předat kompetence českým dodavatelům je jednou z klíčových věcí, které můžeme nabídnout. S našimi partnery se tradičně dělíme o technologie a českým společnostem pomůžeme dosáhnout takové úrovně znalostí, aby technologii EPR perfektně zvládly.

Už jsme to udělali ve Velké Británii, kde v současnosti stavíme dva jaderné bloky v Hinkley Point. Zavázali jsme se poskytnout 60 procent aktivit tamním firmám, v současnosti je to dokonce 64 procent. Myslím, že pro české firmy může být spolupráce s námi velikým přínosem, podobně jako to bylo s předáním know-how a technologií ve Velké Británii.

Celý rozhovor najdete na zde.

Zdroj: Novinky.cz

O autorovi

admin

4 Comments

    Přece sami sebe nebudou hanět.

    Má to jen několik mušek:
    1. EPR 1200 nikde nestojí a, podle mého názoru, dlouho stát nebude. Je to jen vnadilo pro nás, aby bylo splněno jedno zásadní kritérium.
    2. Francouzi mají takové technické i ekonomické problémy se stavbou EPR v Hinkley Point C, ve Finsku i ve Francii samotné, že se nemají čím chlubit. Včetně délky výstavby.
    3. Když jsou tyto reaktory tak výborné, proč už si Číňané nebojednali další? Pokud jde o zahraniční reaktory, Číňané mají zájem jen oruské reaktory řady VVER.
    4. Kde jinde ve světě (kromě Francie) mají o tyto reaktory zájem?

    EPR je stavěn ve Finsku (AREVA – Siemens AG). Stavba byla zahájena 2005 a v 2006 bylo uveřejněno prodloužení dostavby a zvýšení ceny za stavbu. JE měla být hotová 2009. Nyní stále hotová není…A tak Finové začali jednat a v 2013 vybrali nástupce – Rusko pro stavbu další JE…
    Turecko taky začalo stavět JE (Areva + Mitsubishi heavy Industries), aby pár let nato rozhodlo o ukončení projektu z důvodu vysokých finančních nákladů a vybralo nástupce – Rusko pro stavbu další JE….
    Bud jsou Finové a Turci blázni, a nebo NEMŮŽEME PŘESKOČIT NEVHODNÝ VÝBĚR (který nás bude stát desítky miliard) A VYBRAT ROVNOU RUSKO:-)
    O výhodách a úspěšnosti EPR si každý může udělat obrázek sám (google Vám to přeloží)
    https://en.wikipedia.org/wiki/EPR_(nuclear_reactor)#Olkiluoto_3_(Finland)

    Pánové, souhlasím s Vámi, ale hoďte se o vánocích do klidu. Až tahle a další vláda udělá bilanci státního rozpočtu, tak snadno lidem v Třebíči a okolí zdůvodní, že JE EDU II nebude a že budou rádi, když finančně dožijí na likvidaci elektrárny, kterou jejich tátové postavili. Pokud by racionální uvažování ohledně energetiky náhodou zvítězilo a tendr vyhrálo EdF, tak by to nemusel být takový průšvih. Babiš má Francii rád, vyrostl tam, a je to jediný jazyk, kterým pořádně mluví. Framatom navíc spolupracuje s Rosatomem a s GE: https://atominfo.cz/2020/06/ruska-korporace-rosatom-podepsala-memoranda-o-porozumeni-s-framatome-sas-a-ge-steam-power-na-projekt-je-belene/ Jedou společně všude kolem nás. Mají vybudované daleko hlubší vztahy, než si dovedeme představit. Francouzi už dávno nežijí ve studené válce. Vše ostatní je jenom omáčka pro čučkaře a ovečky. Problém vidím nejvíc v KHNP, které je opravdu úplně jiné. Projektem, materiály, mentalitou. KHNP EDU II hodně chce, ale Korea je sakra daleko. S Covidem19 můžou na pohodlné cestování na dlouho zapomenout. ČEZ by to zničilo, tedy správně česky vytunelovalo.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..