Rozhodnutí o zahájení výstavby největšího ledoborce na světě má ruská vláda vydat v březnu letošního roku. Projekt se jmenuje Lider, budou jej pohánět dva jaderné reaktory a financování zajistí ropná společnost Rosněfť.

Ledoborec Lider navazuje na v současnosti stavěnou generaci ledoborců, které jsou známé pod označením LK-60 (číslovka udává výkon na lodních šroubech). Nový projekt je znám jako LK-110 nebo LK-120 a bude používat reaktory RITM-400 s tepelným výkonem 315 MWt, které vyvíjí společnost OKBM Afrikantov (ze struktury Rosatomu) jako výkonnější verzi RITM-200. Pro srovnání nejvýkonnějším dieselelektrickým ledoborcem se stane (opět) ruský ledoborec Viktor Černomyrdin, který se nyní staví a jehož motory budou na šrouby dodávat výkon 25 MW. Nejvýkonnějším nejaderným ledoborcem jsou potom americké Polar Sea a Polar Star, kterým propůjčují plynové turbíny špičkový výkon 56 MW.
„Rozhodnutí vlády padne letos v březnu. Rozhodli jsme se ale, že na něj nebudeme čekat, a nejpozději 15. března uvolní Rosněfť konstrukční kanceláři Iceberg finance získané pomocí úvěrů na financování vývoje samotného projektu a pracovní dokumentace. Umožní nám to stihnout položit kýl v plánovaném termínu a začít výstavbu,“ řekl pro agenturu TASS ruský vicepremiér Jurij Borisov.
Podle jeho slov bude suchý dok, v němž proběhne stavba trupu ledoborce Lider, dokončena v roce 2020. Krátce na to má pak v loděnici SSK Zvězda začít pokládání kýlu a další stavební práce. O projekt usiloval také Baltijský zavod, kde probíhala stavba plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov pro Rosatom a vzniká trojice ledoborců třídy LK-60 (opět pro Rosatom, provozovat je bude Rosatomflot), ale podle Borisova nemá tato loděnice nezbytné schopnosti pro stavbu takto velké lodě.

SSK Zvězda je novou továrnou a vzniká ve městě Bolšoj Kameň (poblíž Vladivostoku), aby vyráběla těžkotonážní plavidla, především tankery a jiné lodě pro těžbu nebo přepravu ropy a zemního plynu. Její stavbu financuje Rosněfť, Rosněftěgaz a Gazprombank.
Zdroj: TASS