Historická událost, spuštění jaderného ledoborce na moře, se uskuteční na konci září v Petrohradě. Baltské loděnice, dceřiná společnost United Shipbuilding Corporation, naplánovaly slavnostní ceremonii na 22. září.

Ledoborec Sibiř, jeden z projektů označených jako 22220, posílí ruské námořnictvo v Severním ledovém oceánu. Ledoborec je schopný prorazit až 3 metry tlustý led, a bude doprovázet konvoje přes Severní ledový oceán. Budou také doprovázet tankery a lodě se stlačeným zemním plynem z ložisek Yamal, Gydan Peninsula, Kara Sea.
Ldoborec Sibiř je díky svému návrhu použitelný jak v hlubokých severo-oceánských vodách, tak i v ústích řek za severním kruhem. Projekty lodí s typovým označením 22220 budou poháněny dvěma jadernými reaktory RITM-200 s výkonem 175 MW tepelných, které jsou také hlavním zdrojem páry. Ledoborec Sibiř se tak stane nejvýkonnějším jaderným ledoborcem, disponujícím výkonem 60 MW na hřídeli lodního šroubu. Všechny projekty 22220 budou měřit 173,3 m do délky a 34 m do šířky, s výtlakem 33500 tun vody. Posádku bude tvořit 75 mužů.

Před pár dny společnost ZiO-Podolsk (dceřiná společnost AEM, strojírenská a inženýrská divize Rosatomu) dokončila hydraulické zkoušky na prvním reaktoru RITM-200. Jednalo se o jeden z posledních procesů výroby, testy mají potvrdit kvalitu výrobku a zároveň poskytnout záruku bezproblémového provozu v budoucnu.
Hydraulické testy jsou jedny z nejpoužívanějších kontrol tlakových zařízení. Reaktorová nádoba byla testována vyvoláním vnitřní kondenzace pod tlakem 270 atmosfér. Po poklesu tlaku na 220 atmosfér zkoumali odborníci deformace a těsnost nádoby pod ultrafialovým světlem za použití luminiscenčních detekčních technik. Výsledky potvrdily sílu a spolehlivost tohoto reaktoru.

Nyní se připravují poslední testy reaktoru a vnitroreaktorových systémů k potvrzení funkčnosti. Reaktorová nádoba má plánovanou životnost 40 let.
První RITM-200 reaktor byl vyrobený v ZiO-Podolsk pro vlajkovou loď, jaderného ledoborce Arktika, v roce 2016. Loď by měla být plně uvedena do provozu v roce 2019, řekl generální ředitel společnosti Rosatomflot Vyacheslav Ruksha na ministerské konferenci v arktické radě. Dále uvedl, že příslušné testy na ledu budou dokončeny do konce tohoto roku. Ledoborec bude schopen plout ledem rychlostí 12–14 uzlů.
Zdroj: http://rosatomnewsletter.com