Sobota, 28 listopadu
Shadow

ihonem.cz: Na EDU modernizují systém kontroly řízení

Systém kontroly řízení patří na jaderné elektrárně k nejdůležitějším systémům, jelikož řídí a kontroluje všechny procesy v jaderném reaktoru. Systém je tak důležitý, že každou funkci naráz zpracovávají až 4 redundantní kanály. V případě, že by jeden kanál poskytoval rozdílné výsledky, je aplikována metoda 2 ze tří, či 3 ze 4. Pokud by výsledek každého kanálu byl jiný, je reaktor automaticky odstaven.  Systémy řízení a kontroly jsou proto nutné modernizovat, taková modernizace právě probíhá v dukovanské elektrárně. Více si můžete přečíst v následujících odstavcích, celý článek najdete zde.

Modernizované rozvaděče, modul M345, pro jadernou elektrárnu Dukovany, vyrobené společností ZAT (http://www.zat.cz)

Desítky kilometrů kabelů, ovladačů, regulátorů, procesorových karet, výstupů … Nový systém kontroly a řízení přinesl do Dukovan modernizaci i zvýšení znalostí a know-how. Systém kontroly a řízení v Jaderné elektrárně Dukovany patří mezi nejrozsáhlejší v České republice. Úpravou části, která má na starosti řízení centrální stanice čerpací vody, končí jedna z jeho posledních velkých modernizací. Na prvním a druhém bloku už stejné zařízení funguje.

Stávající zařízení v elektrárně spolehlivě sloužilo od jejího uvedení do provozu až do letošního roku.  Místo mechanických součástek, relátek nebo regulátorů ale nyní odborníci instalují nové skříně vybavené moderními procesorovými kartami a digitálními přístroji. Rozsáhlou modernizaci musí stihnout během padesáti dnů, v rámci plánovaných odstávek pro výměnu paliva na 3. a 4. bloku. „Zjednodušeně lze říci, že výsledkem bude stejné auto, ale doplněné o novou detailní diagnostiku zařízení. Ta je nyní na takové úrovni, že v každém okamžiku přesně víme, co se na zařízení děje.“, vysvětluje důležitou investici ředitel divize Jaderná energetika Bohdan Zronek.

Právě dokončovaná modernizace systému kontroly a řízení centrální čerpací stanice, začala v druhé polovině července a její výhody se ukáží již v nejbližších dnech. Instalaci předcházela rozsáhlá příprava, která začala již před třemi lety.  Jejím impulsem nebyla nižší spolehlivost ale spíše avizovaný nedostatek náhradních dílů na trhu. Na instalaci se podílí i zaměstnanci, kteří jej budou později obsluhovat.

Celý článek najdete zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..