Vládní strategie pro čisté ovzduší v hodnotě 3 miliardy liber nepokračuje „v dostatečné míře nebo dostatečně rychle“, uvedli aktivisté.

Opatření včetně zákazu prodeje nových naftových a benzínových vozidel od roku 2040 a částka 255 milionů liber pro rady na řešení znečištění ovzduší na místní úrovni byly uvítány.
Ministr dopravy Chris Grayling uvedl, že vláda je odhodlána poskytnout „zelenou revoluci“.
Environmentální skupiny však kritizovaly rozhodnutí nezahrnující šrotovné nebo bezprostřední zóny čistého ovzduší.
Plán na ukončení prodeje benzinových a naftových automobilů do roku 2040 je součástí vládního záměru, aby téměř všechny automobily a dodávky na britských silnicích produkovaly do roku 2050 nulové emise.
Vládní zpráva obsahuje i příslib částky 40 milionů liber na podporu lokálních environmentálních plánů, které by mohly zahrnovat změnu uspořádání silnic, dodatečnou úpravu veřejné dopravy nebo programy, které povzbudí lidi, aby nechali své automobily doma.
Finanční podpora bude pocházet ze změn daně z naftových vozidel a z předvolebních rezortních rozpočtů – přesné detaily budou oznámeny později v tomto roce.
Pokud by tato opatření dostatečně nesnižovala emise, mohly by dalším krokem být placené zóny pro vozidla, která nejvíce znečišťují životní prostřední.

Zatímco znečištění ovzduší většinou ve Spojeném království klesá, v mnoha městech oxidy dusíku – které jsou součástí spalin z automobilových výfuků – pravidelně porušují bezpečné úrovně.
Ministr Grayling sdělil, že nový plán ukázal, že vláda je „odhodlána podpořit zelenou revoluci v dopravě a snížit znečištění v našich městech a obcích“.
Avšak aktivisté říkají, že to jsou opatření, která musejí být pro řešení problémů životního prostředí a zdraví implementována ihned, přičemž znečištění ovzduší souvisí s přibližně 40 000 předčasnými úmrtími ročně ve Spojeném království.
Na silnici v elektrickém stylu
Profesorka Neena Modi, předsedkyně orgánu Royal College of Paediatrics and Child Hea lth, uvedla, že znečištění ovzduší „je krizovou situací v oblasti veřejného zdraví“ a že je „upřímně neospravedlnitelné“, že plány stále nedošly dostatečně daleko.
Poslankyně Caroline Lucas (Strana zelených) uvítala oznámení pro rok 2040, ale dodala: „Potřebujeme také kroky, které vyřeší tuto zdravotní nouzi v nadcházejících měsících a letech.“
„Měli bychom využít této příležitosti k tomu, abychom modernizovali naše města a obce s investicemi do pěší turistiky a cyklistické dopravy, a také zajistit, aby veřejná hromadná doprava byla cenově dostupná a spolehlivá.“
Areeba Hamid, aktivistka z Greenpeace bojující za britské čisté ovzduší, prohlásila, že v roce 2040 bude „příliš pozdě“ a vyzvala Spojené království, aby „vedlo svět v revoluci čisté dopravy“.
A ClientEarth – advokátní kancelář, která vyzvala vládu k soudnímu řízení ohledně úrovně znečištění – uvedla, že plány „postrádající naléhavost“.

Tajemnice pro životní prostředí Sue Hayman (Dělnická strana) sdělila, že prostřednictvím tohoto plánu vláda „posunuje problém na lokální úřady“ a obvinila ho z „háklivého postoje“ k zónám čistého ovzduší.
„S téměř 40 miliony obyvatel, kteří žijí v oblastech s nelegální úrovní znečištění ovzduší, je třeba podniknout kroky nyní, nikoliv za 23 let,“ dodala.
Liberální demokrat a bývalý ministr energetiky Ed Davey kritizoval neexistující šrotovné jako „hanebnou zradu“ řidičů naftových vozidel a doplnil, že to ukazuje „naprostý nedostatek ambicí“ tohoto plánu.
A starosta Londýna Sadiq Khan prohlásil, že lidé v hlavním městě „trpí právě teď“ kvůli znečištění ovzduší a „nemohou si dovolit počkat“.
„Urgentní“ lhůty
Asociace AA také uvedla, že bude zapotřebí významné investice do instalace nabíjecích míst v celé zemi pro elektrická vozidla a varovala, že by se národní síť ocitla pod velkým tlakem s masovým nabíjením elektrických aut ve špičce.
Vláda uvedla, že nový zákon by jí umožnil požadovat zavedení nabíjecích míst na dálnicích a u velkých čerpacích stanic.
Časový harmonogram, podle něhož by rady mohly přijít s počátečními plány, se zkrátil z 18 měsíců na 8, přičemž ministerstvo pro životní prostředí, zemědělství a venkovské záležitosti chtěl do tohoto procesu „vnést další naléhavost“.
Z toho vyplývá, že vláda dostala svůj vlastní termín do 31. července – poté, co soudci z Nejvyššího soudu prohlásili, že nedodržuje limity znečištění Evropské unie.
Mluvčí asociace Local Government Association environment Martin Tett přivítal dodatečné financování, ale nesouhlasil s odmítnurím šrotovného, přičemž argumentoval, že „tato okamžitá intervence by mohla pomoci zvýšit množství vozidel s nižšími emisemi“.

Analytik z oblasti životního prostředí z BBC Roger Harrabin sdělil, že rady nebyly spokojeny s tím, že by přijaly zodpovědnost za kontroverzní politiku, když by vláda povzbudila prodej motorových vozidel na prvním místě.
„Dnešní vládní plán není úplný – neřeší znečištění ze stavebních prací, farmářství a plynových kotlů,“ dodal.
„A aktivisté za čisté ovzduší říkají, že vláda používá oznámení o elektrických vozidlech do roku 2040, aby odvrátila pozornost od nedostatků své krátkodobé politiky týkající se znečištění.“
Britské oznámení přichází s náznaky rychlého posunu směrem k elektromobilům namísto benzínových a naftových vozidel, a to jak doma, tak v zahraničí:
- Počátkem minulého měsíce oznámil prezident Emmanuel Macron podobné plány k postupnému odchodu od naftových a benzinových automobilů ve Francii, a to také od roku 2040
- Společnost BWM oznámila v úterý 25. července, že v závodě Cowley v Oxfordu bude vybudována od roku 2019 plně elektrická verze Mini
- Švédská automobilka Volvo uvedla, že všechny nové modely budou mít elektromotor od stejného roku
Finanční ředitel společnosti Ford Bob Shanks sdělil BBC, že podporuje zákaz a věří, že Evropa bude lídrem pro vedení globálního trendu k elektrickým vozidlům.
„Určitě vidíme, že tato cesta je docela proveditelná, a je to něco, co podporujeme,“ dodal.
Zdroj: BBC
1 Comment
Postupnost v provádění vyznačených opatření v realizaci“ zelené revoluce“ ve Spojeném království bude asi rozhodující. Důvodem je náročnost na vybudování a zesílení sítě u dobíjecích stanic, řešit kamionovou dopravu včetně zahraniční, recyklaci spousty vyřazených baterií a akumulátorů, úpravy servisních středisek, úpravu komunikací a další vyvstalé problémy. Jsem toho názoru, že stávající technika zatím nedává podmínky pro komplexní transfomaci dopravy, omezit se může i řada jiných škodlivých vlivů na životní prostředí, které mohou skvěle ozdravně působit.
/ Omezení kácení lesů, snížování průmyslových exhalací a znečisťování vod, zlepšení spalování dieselových a benzinových motorů, využití nanokatalyzátorů pro výfukové plyny, filtrační a sorbční technologie atp. /.
Pro rozhodování jak urychlit postup zajistit odbornou komisi z vícero zainteresovaných oborů.