Výstavba nových jaderných zařízení se neobejde bez úpravy infrastruktury. Přípravy infrastruktury jsou na všech možných frontách, jedná se zejména o zvýšení mostů, prohlubování řek, či výstavbu obchvatů měst a vesnic. Některé komponenty jaderné elektrárny jsou totiž velkých rozměrů, obecně jaderný reaktor, či parogenerátory (obě komponenty reaktoru VVER-1200, možného kandidáta, mají v průměru přibližně 4,2 m). Pokud bude výstavba nových bloků schválena musí vlastníci do roku 2029 připravit cesty, po kterých budou tyto komponenty dopravovány, pro jejich převoz. Jedná se zejména o cesty v Kraji Vysočina, Středočeském kraji, Povodí Labe a povodí Vltavy. Více se dočtete zde.

České přístavy, Povodí Labe, Kraj Vysočina, CETIN, Ředitelství silnic a dálnic, město Havlíčkův Brod, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Ředitelství vodních cest a Povodí Vltavy. To jsou vlastníci či správci komunikací na nichž jsou plánovány úpravy v souvislosti s chystanou dostavbou jaderných elektráren. Hotovo by mělo být do podzimu 2029.
Obchvaty obcí, zvedání nízkých mostů, snížení náklonu některých silnic a prohlubování říčních koryt. To je v kostce seznam úkolů, které správce či vlastníky dotčených úseků silnic a řek čekají do roku 2029, pokud vláda schválí záměr Stálého výboru pro jadernou energetiku (SVJE).
Jeho cílem je maximálně zprůjezdnit vytipované úseky řek, silnic a dálnic pro nadměrné náklady, které budou dopravovat jednotlivé části do nových bloků jaderných elektráren. Podrobně jsme o tom psali v textu Vláda chce zvedat mosty a prohlubovat dna řek kvůli stavbě nových jaderných bloků.
Všechny přípravné práce by měly být hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury, financování jejich realizace pak bude předmětem dalšího jednání. „Odpovědnost za dopravu komponentů až na místo výstavby a následné činnosti až do předání nového(ých) bloku(ů) je ponechána na budoucím dodavateli jaderné technologie. S ohledem na očekávaný časový postup výstavby nového jaderného zdroje a budoucí celospolečenské využití potřebných stavebních opatření, je nevhodné ponechat přípravu a realizaci stavebních opatření trvalého charakteru na veřejné dopravní infrastruktuře na dodavateli jaderného projektu (jednak neúměrné prodloužení harmonogramu výstavby a odklad uvedení nových jaderných bloků do provozu a zároveň zatížení projektu výstavby NJZ náklady na rozvoj veřejné dopravní infrastruktury),“ vysvětlují autoři záměru, který projedná vláda, proč navrhují financování dopravních opatření ze státní kasy.
Kde a co se bude stavět
Zatímco pro elektrárnu v Dukovanech se uvažuje především o silničních úpravách, pro temelínskou je plánováno využití dopravy po vodě. Jiráskův most, most Legií a Dětský ostrov, to jsou místa, kde v Praze bude povodí Vltavy provádět úpravy Vltavy a nábřeží kvůli dopravě některých součástek pro jadernou elektrárnu Temelín. U Dětského ostrova se bude opravovat návodní svodidlo, ve zbytku jmenovaných úseků bude potřeba prohloubit dno. V plavební komoře na Štvanici bude muset být prohloubeno dno a vyměněna technologie zajišťující její provoz.
Celý článek najdete zde.