Dvě lodě přepravující palivo ze smíšených uranových a plutoniových oxidů (MOX) dne 5. června vypluly z francouzského přístavu Cherbourg a jsou na cestě do Japonska. Jedná se o šestou takovouto zásilku paliva MOX z Evropy do Japonska.

Obě lodě – pojmenované Pacific Heron a Pacific Egret – jsou vlastněny společností Pacific Nuclear Transport Ltd (PNTL) – dceřiným podnikem společnosti International Nuclear Services. Očekává se, že dorazí do japonských vod ve druhé polovině měsíce září.
Společnost PNTL uvedla: „Plavba se provádí se všemi nezbytnými ochrannými a bezpečnostními oprávněními od národních i mezinárodních regulátorů a tyto účelové lodě plují pod vedením jedněch z nejzkušenějších námořníků na světě.“
Firma Areva prohlásila: „Palivo MOX spadá do kategorie jaderných materiálů, které vyžadují přísná opatření ohledně fyzické ochrany. Rozsáhlá fyzická opatření jsou začleněna do plánu přepravy pro lodní dodávky paliva MOX do Japonska, aby bylo zajištěno, že lodě a jejich náklady jsou chráněny před hrozbou krádeže nebo sabotáže.“
Palivo MOX bylo objednáno společností Kansai Electric Power Company pro použití ve čtvrtém bloku její jaderné elektrárny Takahama. Firma Areva v září loňského roku oznámila, že zahájila výrobu šestnácti palivových souborů typu MOX pro použití v tomto bloku.
Palivo MOX obsahuje plutonium získané z použitého paliva pomocí přepracování. Použité palivo z Japonska a dalších zemí je běžně přepracováváno v Evropě – s tím, že se následně vrací zpět producentovi jako palivo MOX a vysoce aktivní odpad. Japonsko pracuje na otevření vlastního závodu pro výrobu paliva MOX a od roku 1998 již neposílá použité palivo do Evropy na přepracování.
V únoru roku 1997 japonská vláda uvedla, že v souladu s dlouhodobým závazkem země k jaderné energetice bylo nutné, aby Japonsko začalo využívat palivo MOX ve svých komerčních jaderných reaktorech. Po tomto oznámení představily japonské energetické společnosti své plány na využívání paliva MOX v 16-18 reaktorech. Od té doby začalo tento proces několik smluv ohledně výroby paliva MOX.
Uvedení japonského zařízení Rokkasho na přepracovávání paliva do provozu pomalu postupuje. Toto zařízení je založeno na technologii La Hague firmy Areva. Očekává se, že bude dokončeno do září roku 2018.
Asi 5 % obsahu paliva MOX je plutonium získané z jaderného paliva, které již bylo použito v reaktorech vyrábějících elektřinu. Recyklace tohoto materiálu tímto způsobem zvyšuje produkci energie o 12 %. Pokud se nevyužitý uran také přepracuje a znovu použije, tento údaj se zvýší na 22 %. Proces také umožňuje oddělení nejvíce vysoce radioaktivních štěpných produktů, což znamená, že objemy nejvíce nebezpečných odpadů jsou sníženy o více než 60 %.
Zdroj: World Nuclear News