Další z rozhovorů s představiteli ÚJV Řež, který vyšel na stránkách Práva v komerční příloze.
Nejhojnější prvek vesmíru dráždí představivost vědců a inženýrů už přes 80 let. Skrývá v sobě totiž potenciál čisté ekologické energetiky a dopravy. Možnostem využití vodíku se dlouhodobě věnuje Ing. Aleš Doucek, Ph.D., vedoucí oddělení Vodíkové technologie ÚJV ňež. Nedávno na mezinárodním veletrhu vodíkových technologií představoval vodíkovou baterii Power-box, alternativní záložní zdroj vhodný například pro policii, hasiče, vojenské polní nemocnice nebo energetiky v době blackoutu, tj. velkého výpadku proudu.

Nedávno jste na mezinárodní konferenci World Hydrogen Technology Convention oficiálně představili svůj nejnovější produkt, vodíkový zdroj napájení Power-box. Jaké byly první reakce?
Musím říci, že velmi pozitivní. Vezměte si, jaké máte dnes možnosti, když zkolabuje síť – většinou jsou to dieselové agregáty, které jsou hlučné a produkují velké množství nepříjemných emisí a tepla – není je tedy možné mít ve vnitřních prostorách. Powerbox všechna tahle negativa eliminuje. Proto předpokládáme velký zájem především složek integrovaného záchranného sytému.
Jak zařízení funguje?
Power-box je přenosný stejnosměrný (24 V) zdroj napájení s vodíkovým palivovým článkem, který slouží jako zdroj elektrické energie. Výkyvy ve spotřebě jsou kompenzovány za použití akumulátorů. Tlaková láhev s vodíkem je umístěna vedle vlastní jednotky, lze ji měnit během provozu.
Je provoz Power-boxu cenově srovnatelný s dieselagregáty, jimž má konkurovat?
Momentálně jsme v situaci, kdy máme k dispozici funkční vzorek zařízení. S uvedením na trh nepočítáme dříve než za dva roky, takže hovořit o ceně je zatím předčasné. Ta bude záležet na mnoha faktorech na straně výrobce a dodavatelů. Provozní cena bude zřejmě vyšší než u elektrocentrál se spalovacím motorem, ale na druhou stranu přináší Power-box mnohem větší uživatelský komfort.
Jak dlouho vydrží Powerbox běžet?
Desetilitrová tlaková láhev s vodíkem vydrží několik desítek hodin provozu. Větší nádoby a jejich svazky nabízejí bez problémů i několikaměsíční fungování.
Jakým dalším směrem se ubírá výzkum vodíku konkrétně v ÚJV Řež?
Rád bych zmínil ještě dva naše další největší projekty. Za prvé to je vodíkový autobus TriHyBus. Za druhé vodíkové akumulační zařízení pro energii ze solárních panelů, dalo by se říci taková vodíková baterie.
Bateriové systémy napojené na fotovoltaiku nabízí na trhu řada subjektů. Může jim vaše vodíková baterie konkurovat?
Baterie nejsou přímou konkurencí našeho řešení. Pro dlouhodobou akumulaci velmi velkých množství energie se zkrátka nehodí. Věříme, že náš systém akumulace energie ve vodíku má budoucnost. V případě využití vysokotlakých nádob lze skladovací nádrž zmenšit do velikosti svazku klasických tlakových lahví. Kapacitu lze navíc flexibilně a levně navyšovat sériovým zapojením více nádob. V tom si myslíme, že je naše velká výhoda.
Česká republika nebývá zrovna zmiňována mezi světovými lídry vodíkových technologií. Je to obor, v němž může malá, ne příliš bohatá země vůbec uspět?
Máte pravdu, v čele žebříčku vodíkových velmocí jsou v Evropě momentálně Velká Británie, Německo, Norsko, v USA zejména Kalifornie. Německo má konkrétní plán pro výstavbu komplexní sítě 400 čerpacích stanic do roku 2023. V Asii vévodí Japonsko a Jižní Korea, na vzestupu je Čína. To ale neznamená, že trh vodíkových technologií je rozparcelovaný a není zde místo pro jiné hráče. Naopak, pro Českou republiku, s tradicí špičkového vědeckého výzkumu a dobře vyvinutého automobilového i energetického průmyslu, zde vidím velký prostor.
Zdroj: Právo 29/07/2017