Karel Katovský pedagog VUT Brno:
„Mluvme raději obecně o „vzdělávání energetiků“. Jaderných expertů ani na jaderné elektrárně nepracuje až zas tak mnoho, spíše jsou potřeba energetici s „jadernou příchutí“ – s přehledem v jaderném inženýrství a fyzice. Specialisty na jadernou fyziku a inženýrství produkuje pouze jaderná fakulta ČVUT, počty absolventů jsou v nižších desítkách ročně, jsou hodně orientovaní na výzkum.

Obory s důrazem na strojní „jadernou“ energetiku jsou na strojních fakultách na ČVUT v Praze a na ZČU v Plzni, kde mají jednotky absolventů ročně (vazby na Řež a Škoda JS). Strojní obor s jadernou „příchutí“ je také na strojní fakultě VŠB-TU v Ostravě, u nás v Brně byl na strojní fakultě také obor „jaderný“, který je nyní obecně energetický. V Ostravě i v Brně se studenti na jádro zaměří svojí diplomkou, ročně to jsou také jednotky studentů. Na elektro fakultě v Plzni je akreditován obor „jaderná elektroenergetika“, není však již několik let otvírán.
U nás v Brně na elektru jaderný obor zanikl v 90. letech. Studenti se v Plzni i u nás Brně zaměřují jaderně volitelnými předměty a také diplomkou. Opět tyto dvě elektro fakulty mají jednotky absolventů ročně zaměřených jaderně. Nižší jednotky „jaderně-energetických“ absolventů také produkuje elektro fakulta v Praze, která jaderné předměty mj. realizuje ve spolupráci s jadernou či strojní fakultou.
Uplatnění v jaderné energetice nacházejí ale také absolventi jiných oborů zmíněných škol, případně také elektro či strojních případně stavebních či chemických oborů. V rámci středního školství je obor Energetika na střední škole v Třebíči, energeticky zaměřené obory jsou také v Sezimově Ústí, v Sokolnici, v Chomutově, ve Varnsdorfu a Ostravě. Všechny tyto obory mají problém se zájemci o studium (zejména severní Morava a severní Čechy, poslední roky ale také Třebíč).
Absolventů tedy není mnoho, ale potenciál pro rozvoj tu tedy je – všechny uvedené školy ale „bojují“ s udržitelností a rozvojem pedagogického sboru. Starší generace odešla do důchodu, střední svůj potenciál a rozvoj maří ministerskou byrokracií a mladé je problém na školách udržet. Případný rozjezd tedy bude mít velkou setrvačnost, a čím více se bude odkládat, tím hůře.
Zdroj: ČNN – České nukleární novinky 23/06/2017