Plzeňská společnost Škoda JS vyrobila zařízení pro vyvážení kontejnerů obsahujících použité jaderné palivo pro budoucí francouzskou elektrárnu s instalovaným výkonem 1 600 MW v lokalitě Flamanville. Cena tohoto vyvážecího stroje převyšuje 100 milionů korun. Nyní byla z reaktorové haly podniku do Francie přepravena největší část zařízení a následně byla zahájena jeho instalace. Tyto informace sdělil ČTK dne 7. března tiskový mluvčí plzeňských strojíren Jan Stolár.

Mluvčí uvedl: „Zařízení zajišťuje celý proces vyvážení kontejneru s použitým jaderným palivem, tedy od jeho přepravy na místo přes naložení vyhořelého paliva až po vyvezení kontejneru.“ Dále doplnil, že společnost Škoda JS vypracovala projektový návrh a zajistila mechanické části, rozvody, řídicí a kontrolní systémy, dále nákup polotovarů a komponentů, výrobu a zkoušky v plzeňském sídle firmy a montáž a zkoušky v areálu JE Flamanville.
Mobilní agregát tvořený vozem, jenž byl nyní expedován, váží přibližně 76 tun, váha s naplněným kontejnerem přes 200 tun. Délka zařízení přesahuje 8,5 metru, šířka 4,5 metru a výška 7,5 metru. Rychlost pojezdu po kolejích s vlastním pohonem je maximálně 60 metrů za hodinu, s tahačem pak deset kilometrů za hodinu. Josef Perlík, předseda představenstva, prohlásil: „Jsme rádi, že nám francouzský partner svěřil tak významný úkol. Práce to byla náročná na invenci a technologii. Znovu jsme osvědčili schopnost podílet se na projektech jaderné energetiky založených na různých typech reaktorů.“
Škoda JS působí v jaderné energetice už 60 let. Se svými 1 100 pracovníky utržila v roce 2015 přes 3,5 miliardy korun, meziročně o 19 % více. Hrubý zisk firmy vzrostl o čtvrtinu na 108 milionů korun. Hlavními projekty společnosti jsou: dostavba slovenské jaderné elektrárny Mochovce; obnova systému kontroly a řízení v Jaderné elektrárně Dukovany; servis a údržba jaderných bloků v Česku; obnova systému kontroly a řízení maďarské elektrárny Pakš; a výroba krokových pohonů pro elektrárny na Ukrajině.
Zdroj: ČTK