Společnost Holtec International úspěšně dokončila sérii pádových testů svého kontejneru na odpad s designem HI-STAR ATB-1T. Kontejner má obdélníkový půdorys, na rozdíl od válcovitých přepravních kontejnerů, ve kterých se převáží jaderné palivo.

Design HI-STAR ATB 1T – také známý jako HI-STAR 330 – je navržený pro přepravu radioaktivního odpadu (ne však použitého jaderného paliva) a hardwaru pocházejícího z reaktorů v provozu nebo v likvidaci. Společnost Holtec předložila svoji zprávu o výsledku bezpečnostní analýzy ke schválení americkému regulačnímu úřadu Nuclear Regulatory Commission (NRC) v říjnu roku 2015 – s plánem začít výrobu kontejnerů v roce 2017, což jé vázáno na úspěšné dokončení procesu licencování certifikace.
K tomu, aby společnost získala certifikaci, musí transportní kontejner projít řadou testů „volným pádem“, ve které je zmenšená replika naloženého kontejneru puštěna z výšky 9 metrů na pevný povrch. Schopnost kontejneru odstínit jaderný odpad uvnitř musí zůstat v podstatě neporušená. Jak americké, tak mezinárodní předpisy vyžadují natočení kontejneru při nárazu s cílovým povrchem tak, aby bylo vyvoláno maximální možné poškození.
Čtvrtinový model kontejneru ATB-1T – vyrobený výrobní divizí společnosti Holtec a laboratoří Sandia National Laboratory of New Mexico – byl podroben třem po sobě jdoucím pádům ve třech samostatných směrech podle plánu, na který dohlížel úřad NRC. Testy byly provedeny v zařízení na testování pádem s názvem Albequerque, které vlastní laboratoře Sandia National Laboratories. Přímé kolize zahrnovaly šikmý pád šikmo natočeného kontejneru, pád přes roh a test proražení pádem. Kontejner splnil kritéria na strukturální kvalitu a neutrpěl žádné škody na svém kontejnmentu, ani se neuvolnilo jeho uzavírací víko, uvedla společnost Holtec.
Podle konstrukčního týmu firmy Holtec kontejner vykazoval fyzické deformace kontury v souladu s těmi, které předpověděla počítačová simulace. Data získaná během testů budou nyní zpracována a očekává se potvrzení úspěšného konstrukčního výkonu kontejneru při závěrečných scénářích havarijních pádů. Počítačová simulace a reálně testy také dodají hodnotné srovnání pro počítačový kód běžně používaný k simulaci dopadových jevů na různých systémech, konstrukcích a komponentách v jaderných elektrárnách.
Zatímco přepravní kontejnery na jaderné palivo jsou válcové, sud ATB-1T má větší obdélníkový půdorys (přibližně 3,7 metru na 1,8 metru) s několika rohy, plochami a hranami, které ho činí náchylným na deformační účinky při nakládání. Sud ATB-1T, jenž s nákladem váží přes 120 tun, nemá žádný tlumič dopadů ke zmírnění dopadu kolize – na rozdíl od válcových sudů, tlumiči dopadu vybaveny jsou. Vyhnutí se potřebě tlumičů dopadu zjednodušuje provoz a snižuje provozní náklady spojené s instalací tohoto systému, uvádí firma Holtec.
Sud ATB-1T je také vybaven inovativním systémem uzavírání s rychlým připojením/odpojením namísto konvenčního šroubovacího víka.
Zdroj: World Nuclear News