Vlajková loď nové generace jaderných ledoborců Arktika bude v květnu letošního roku spuštěna na vodu. Po svém dokončení se má Arktika stát nejvýkonnějším jaderným ledoborcem na světě.

Událost spuštění Arktiky na vodu je načasována na 160. výročí od založení Baltického závodu. Ledoborec je stavěn pro dceřinou společnost ruské státní jaderné korporace Rosatom – Atomflot. Po uvedení plavidla na vodu a řádném zakotvení bude Arktika postupně dokončena a připravena pro závěrečné zkoušky. Společnost Baltické závody očekává, že ledoborec bude dokončen a předán zákazníkovi, společnosti Atomflot, v prosinci příštího roku.
Výstavba vlajkového ledoborce Arktika byla zahájena v listopadu roku 2013. Ledoborec Sibir, jenž je druhým ledoborcem ze série, se staví od května minulého roku. Výstavba třetího ledoborce nové generace se jménem Ural má začít v září letošního roku. Podle kontraktu v hodnotě jedné miliardy dolarů mají být ledoborce Sibir a Ural do provozu uvedeny na konci roku 2019, respektive na konci roku 2020.
Nejnovější ruské jaderné ledoborce dokážou prolomit led o tloušťce až 3 metrů a vytvořit tak cestu pro konvoj lodí s nosností až 100 000 tun (100 000 DWT). Nové ledoborce budou rovněž asistovat ropným a LNG tankerům, které převážejí uhlovodíky z oblastí Jamal, Gydanského poloostrova a Karského moře na atlantické a tichomořské trhy.
Jádrem poháněné ledoborce nové generace budou větší a výkonnější než jejich předchůdci. Nový design trupu jim umožňuje operovat jak v arktických hlubokých vodách, tak i v mělkých ústích polárních řek. Ledoborce nové generace s označením LK-60 budou poháněny dvěma reaktory o celkovém výkonu 60 MW. Monoblok se dvěma reaktory RITM-200, které byly navrženy společností OKBM Afrikantov (dceřiná společnost firmy Aromenergomaš, jenž je jadernou inženýrskou divizí korporace Rosatom), bude dosahovat celkového tepelného výkonu 175 MWt. Monoblok s reaktory bude do plavidla nainstalován v průběhu letošního roku.
Na výstavbu jaderného ledoborce Arktika dohlíží petrohradská kancelář společnosti Atomflot. Jejím úkolem je kontrolovat technické dokumenty připravené generálním projektantem (Aisberg Design Bureau), schválit každou fázi projektu a kontrolovat zprávy dodavatele o dokončení jednotlivých úkolů při výstavbě.
„Dodržování časového harmonogramu je sledováno na týdenní bázi. Jestliže se vyskytne v nějaké části projektu zpoždění, požadujeme po společnosti Baltické závody řádné vysvětlení a seznam nápravných opatření,“ uvedl Konstantin Knijževskij, náměstek generálního ředitele pro výstavbu společnosti Atomflot. Experty Atomflotu jsou pak monitorovány i projektové náklady.
Zdroj: Rosatom Newsletter