Čtvrtek, 29 října
Shadow

Výroba vlajkové lodě nové třídy jaderných ledoborců pokračuje

Výstavba vlajkové lodi nové generace jaderných ledoborců je v plném proudu. Nyní byly na jeho reaktorové nádobě provedeny v závodě společnosti ZiO-Podolsk unikátní svářečské práce.

LK-60 class icebreaker (Rosatom)
Vizualizace ledoborce nové generace LK-60 (zdroj: World Nuclear News)

V rámci projektu s označením 22220 se v petrohradských loděnicích Baltického závodu staví vlajková loď nové třídy jaderných ledoborců LK-60. Výstavba dalších dvou exemplářů má začít již brzy. Nová generace jaderných ledoborců se vyznačuje hlavně zvýšeným výkonem. S výkonem 60 MWe dokážou tyto ledoborce i při plném zatížení překonat ve všech ohledech současné ledoborce typu Arktika, které mají výkon 54 MWe. Kromě toho je nová třída ledoborců širší, díky čemuž dokážou vytvořit i širší cestu v ledu pro karavanu nákladních lodí v zamrzlém moři. Nový trup umožní ledoborci prorážet led o tloušťce až 2,9 metru, což je o 0,65 metru více, než zvládne současná generace Arktika. Jinými slovy dokáže nová generace ledoborců prorážet cestu Severní mořskou trasou téměř po celý rok. Nové ledoborce budou také disponovat pasivními bezpečnostními prvky a k jejich provozu bude potřeba pouze 55 členná posádka, což je téměř o polovinu méně, než potřebuje třída Arktika.

S novými reaktory RITM-200 se také zvýší interval výměny paliva ze současných 4-6 let na 8-10 let, což významně sníží náklady na provoz. O celý proces výroby reaktoru RITM-200 – od návrhu, přes vývoj až po instalaci – se postarají dceřiné firmy společnosti Atomenergomaš, která je inženýrskou divizí ruské státní jaderné korporace Rosatom. Design reaktorů byl navrhnut společností Afrikantov Experimental Design Bureau for Mechanical Engineering (OKBM Afrikantov), zatímco společnost ZiO-Podolsk je zodpovědná za jejich výrobu. Společnost ZiO-Podolsk nedávno provedla v rámci výroby reaktorů unikátní svařovací práce, při kterých byly k reaktorové nádobě přivařeny parní rozvody.

K jejich svaření byla použita velmi komplikovaná metoda, při které byly svařované díly k sobě nejprve pevně připevněny, a následně byla zahřáta celá sestava. Tato metoda se používá pouze při velmi specifických situacích, kdy je těžké dostat se ke svařovaným komponentům.

Celý proces svařování byl proveden bez přestávek a zabral tři dny. K zamezení vzniku trhlin bylo nutné materiál komponentů nejprve zahřát na 200 °C. Po samotném svaření pak bylo potřeba spojené komponenty tepelně upravit při 650 °C, přičemž na této teplotě byly udržovány po dobu 24 hodin. Nakonec se svařené součásti musely ještě mechanicky opracovat. Po dokončení svařování se kvalita svárů zkontrolovala v laboratoři nedestruktivními defektoskopickými zkouškami využívajícími rentgenového záření. Kontroly nakonec potvrdily, že sváry splňují nejpřísnější normy.

Nyní se tak inženýři připravují na finální montážní operace na reaktoru. „Návštěva výrobního závodu na mně zanechala pozitivní dojem. Výrobní postupy se zlepšily, stejně jako nástroje používané při výrobním procesu. Vzhledem k zavedenému systému plánování výroby věřím, že společnost ZiO-Podolsk dodá veškeré komponenty pro vlajkovou loď nové třídy ledoborců v souladu s harmonogramem,“ uvedl Sergej Černogubovskij, projektový manažer projektu 22220 v Baltských loděnicích.

„Společnost ZiO-Podolsk odvedla při výrobě komponentů pro reaktory RITM-200 skvělou práci. Nyní je zřejmé, že firma svoji úlohu dokončí včas,“ podotkl na pracovní schůzce Dimitrij Zverev, generální ředitel společnosti OKBM Afrikantov a hlavní konstruktér.

Generální ředitel společnosti Atomenergomaš Andrej Nikipelov zdůraznil, že veškeré práce dosud probíhaly v přísném souladu se smlouvou i s časovým harmonogramem projektu.

Zdroj: ROSATOM NEWSLETTER

1 Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..