Pondělí, 26 října
Shadow

Rusko postupuje se stavbou jaderného ledoborce Arktika

V petrohradské loděnici Baltického závodu byla dokončena příď vlajkové lodi Arktika, která se řadí do nové třídy jaderných ledoborců LK-60 stavěných v rámci projektu s označením 22220.

Forebody of Arctica hull - 460 (Baltic Shipyard)
Stavba nového ledoborce (zdroj: World Nuclear News)

Dne 13. srpna Baltská loděnice řekla, že 75,5 tun vážící příď jaderného ledoborce bude první částí plavidla, která bude prolomovat ledy Severní mořské trasy.

„K dnešnímu dni bylo dokončeno 70 % prací na výrobě trupu nového jaderného ledoborce. Práce dosud probíhají v souladu s naplánovaným harmonogramem,“ uvedl vedoucí projektu Sergej Černogubovskij.

V rámci programu s označením 22220 jsou v loděnicích budována tři plavidla nové generace jaderných ledoborců. Ledoborec Arktika bude prvním zástupcem této třídy jaderných ledoborců, přičemž do služby by měl vstoupit během následujících dvou let.

Po svém zprovoznění se toto plavidlo stane největším a nejvýkonnějším jaderným ledoborcem na světě, přičemž překoná i dosavadního držitele tohoto titulu – ruský ledoborec 50 let Pobědy.

Tendr na výstavbu prvního zástupce nové třídy jaderných ledoborců LK-60 byl vypsán v roce 2012. Kontrakt tehdy získala Baltská loděnice. Kýl ledoborce Arktika byl položen v roce 2013. Dokončen a předán má být ruskému Atomflotu na konci roku 2017. Kontrakt na výstavbu dalších dvou jaderných ledoborců nové třídy vyhrála v květnu 2014 také Baltská loděnice.

Ledoborec LK-60 má proměnný ponor – pohybuje se od 8,55 metru po 10,5 metrů v závislosti na naplnění balastních nádrží. Jeho výtlak se pohybuje od 25 540 tun po 33 530 tun. Ledoborec je 173 metrů dlouhý, 34 metrů široký, a je zkonstruován tak, aby prorážel ledy o tloušťce až 3 metry při rychlosti dvou uzlů. Při čáře ponoru dosahuje šířka jeho trupu 33 metrů, což odpovídá šířce nákladní lodě o výtlaku 70 000 tun. Některé z těchto lodí se zesíleným trupem již Severní mořskou trasou proplouvají.

Ledoborce LK-60 budou poháněny dvěma reaktory typu RITM-200 o výkonu 175 MWt. Jako palivo budou používat nízko-obohacený uran (< 20 %). Přes dva turbogenerátory a tři motory budou reaktory na trojici lodních šroubů dodávat výkon až 60 MWe. Reaktory by měly dosahovat koeficientu využití 65 %, přičemž výměna paliva bude probíhat jednou za sedm až deset let. Generální oprava bude ledoborec čekat po dvaceti letech služby a jeho celková životnost je naplánována na 40 let. První tlakovou nádobu reaktoru pro nový ledoborec začala společnost ZIO-Podolsk vyrábět na počátku roku 2015.

Ledoborce LK-60 jsou navržené pro provoz v západní Arktidě (Barentsovo moře, Pečorské moře, Karské moře) i v mělkých vodách řeky Ob a Jenisej. Ledoborce budou sloužit k celoročnímu doprovodu tankerů a nákladních lodí na Severní mořské trase. Doprovázet budou i lodě se speciálním vybavením na těžbu nerostných surovin v Arktickém šelfu. Například projekt Jamal LNG bude ročně vyžadovat doprovod 200 lodí ze Sebetty v ústí řeky Ob. Ledoborce LK-60 budou vyžadovat také menší posádku než jejich předchůdci, na jejich provoz vystačí pouhých 62 členů posádky.

Zdroj: World Nuclear News

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..