Americký patentový úřad minulý týden schválil žádost Roberta Budica, Jamese Herzberga a Franka Chandlera ze společnosti Boeing o patent na letecký motor pohaněný pomocí termonukleární fúze.
Inženýři z leteckých společností neustále hledají nové účinnější způsoby jak pohánět jejich letadla. Poslední nápad, se kterým inženýři ze společnosti Boeing přišli, je právě tento motor poháněný pomocí laserů a termonukleární fúze.
Moderní letadla typu Boeing 787 Dreamliner jsou v současné době poháněna dvouproudovými motory. Tyto motory se skládají z několika stupňových kompresorů a turbíny. Na vstupu tak tyto motory nasají vzduch, který je následně stlačen kompresorem. Poté je do něj vstříknuto palivo, které se zapálí, a pod velkým tlakem vystoupí přes turbínu ven z motoru, čímž vytvoří tah.
Nově patentovaný motor společnosti Boeing ale vytváří tah velmi odlišným způsobem. Podle patentu by tyto motory dokonce mohly pohánět i rakety či vesmírné lodě.
V současnosti samozřejmě existuje tento motor pouze na papíře v patentových dokumentech. Technologie v něm použitá je tak vzdálená nynějším technologickým možnostem, že je klidně možné, že takovýto motor nikdo nikdy nepostaví.
Princip motoru
Nejprve motor vystřelí peletku s fúzním palivem do spalovací komory. Jako palivo jsou uváděny izotopy vodíku, tedy tritium nebo deuterium. Poté jsou na vystřelenou peletku zaměřeny svazky vysokovýkonných laserových systémů.

Laserové paprsky peletku prudce ohřejí na teplotou dostatečně vysokou pro zažehnutí termonukleární fúze, čímž způsobí malý „termojaderný výbuch“.

Termojaderná fúzní reakce vyplodí vysokoenergetické neutrony plus atomy vodíku a hélia. Vodík a hélium vystoupí ze spalovací komory vysokou rychlostí a pod vysokým tlakem, čímž se vytvoří potřebný tah.

V ten samý moment narazí vysokoenergetické neutrony na vnitřní povrch spalovací komory, který je potažený uranem 238, čímž jej zahřejí na vysokou teplotu.

Teplo na druhé straně spalovací komory odebere chladicí kapalina, která se vypaří.

Poté odpařená chladicí látka roztočí turbínu, která za pomocí generátoru vyrobí elektrickou energii. Tato vyrobená elektřina pak pohání laserové systémy a koloběh se opakuje. Krom fúzního paliva tak motor potřebuje jen velmi málo dodatečné elektrické energie.
Zdroj: uk.businessinsider.com