V Petrohradských loděnicích Baltického závodu byla 26. května zahájena stavba dalšího jaderného ledoborce z moderní třídy LK-60. Na základě dříve podepsané smlouvy dodá tento podnik pro společnost Rosatomflot dvě nová plavidla.

„V Arktidě se otevírají velké možnosti. Ruská vláda nedávno založila komisi pro rozvoj Arktidy, která v současné době převzala kontrolu nad vším, co se v Arktidě bude dít. Jenomže do Arktidy nelze přijít s prázdnýma ruka, ale je třeba se tam vydat s patřičně vybavenou moderní technikou – s plavidly, zásobami, spojovací technikou a dalšími nezbytnými prostředky. Dnes zahajujeme výstavbu prvního sériově vyráběného ledoborce,“ prohlásil na slavnostním ceremoniálu místopředseda vlády Ruské federace Dmitrij Rogozin.
Šéf korporace Rosatomu, do které Rosatomflot patří, Sergej Kirijenko zdůraznil během
slavnostní ceremonie, že v současné době již úspěšně probíhá stavba pilotního ledoborce tohoto typu. „V těchto nelehkých časech podporují prezident země a vláda rozvoj lodí s jaderným pohonem, které jako jediné dokáží zajistit přepravu surovin v těchto oblastech,“ řekl Kirijenko.
Kontrakt na výstavbu dvou sériových jaderných ledoborců třídy LK-60 (označovaný též jako Projekt 22220) mezi sebou uzavřely Baltské loděnice a státní korporace Rosatom v květnu 2014. Celková hodnota kontraktu činí 84,4 miliardy rublů. Podmínky kontraktu počítají s tím, že ledoborce budou odevzdány v prosinci 2019 a o rok později v prosinci 2020.
Baltské loděnice v současné době staví pilotní ledoborec třídy LK-60, jehož stavba byla zahájena 5. listopadu roku 2013. Ledoborec s názvem Arktika bude po svém dokončení největším a nejvýkonnějším ledoborcem na světě. Podle podmínek kontraktu má být dokončen v prosinci roku 2017.
Technický projekt nové generace jaderných ledoborců byl vypracován v konstrukční kanceláři Ajsberg v roce 2009. Tato třída má nahradit současné ledoborce, které udržují plavební kanály pro námořní přepravu na Severní mořské cestě, zásobování polárních výzkumných stanic a turistické cesty na severní pól. Nové ledoborce budou mít novou vlastnost – změnu ponoru podle toho, zda poplují v hlubokém moři či mělké řece. Nové ledoborce budou nejvíce využívány v západní části Arktidy: v Barentsově, Pečorském a Karském moři a mělkých úsecích Obského zálivu a ústí řeky Jenisej.
Délka ledoborců třídy LK-60 bude 173,3 metrů, šířka 34 metrů a výtlak 33,54 tisíc tun. Ledoborec bude používat dva inovativní reaktory RITM-200 vyvinuté speciálně pro tuto aplikaci. Reaktory budou vyrábět elektřinu pro pohonné elektromotory, pro odsolovací stanici na výrobu pitné vody a pro palubní systémy. Také budou dodávat páru pro vytápění plavidla.
Společnost Rosatomflot je provozovatelem flotily ruských jaderných ledoborců a v roce 2008 se stala součástí ruské státní korporace pro jadernou energii Rosatom. Tato plavidla udržují po několik měsíců v roce splavnost Severní mořské cesty, která je z větší části pokryta ledem, a tím umožňují rozvoj severních oblastí Sibiře. Nejdůležitějšími partnery společnosti Rosatomflot je Norilskij nikel, který produkuje nikl a z něj vyrobené výrobky poblíž přístavu Dudinka na řece Jenisej a Gazprom, plánující rozmach těžby ropy a plynu v oblasti Arktidy.
Zdroj: Tisková zpráva
5 Comments
Jaderné ledoborce jsou vskutku unikátním projektem, který pomáhá rozvíjet severní oblasti. Umožňuje také lépe využít surovinové zdroje, protože bez nich by bylo možno jen velmi obtížně, pokud vůbec, těžit v akrtických oblastech ropu a zemní plyn, na nichž je naše současné hospodářství závislé.
Jaderné ledoborce jsou velice zajímavou ukázkou bezpečnosti ruských tlakovodních reaktorů. Předchůdci energetických VVERek jsou totiž provozovány v plavidlech lámajících několik metrů silný led a díky vznikajícím vibracím jsou tak v zóně permanentního zemětřesení.
Reaktory na jaderných ledoborcích a celkové pojetí primárního okruhu vychází především z ruských jaderných ponorek, na nichž byly vyvinuty a vyzkoušeny tlakovodní reaktory i olovem chlazené reaktory. Je překvapivé, že zatím se větší bratři těchto reaktorů nedočkali ekonomického využití, i když i to by se mohlo brzy změnit s realizací projektu reaktoru SVBR-100.
Kromě toho jsou také pěknou ukázkou převedení původně vojenských technologií pro mírový sektor. Ač se o to pokoušely i ostatní země při vývoji jaderných nákladních lodí, jen dceřiných společnostem dnešního Rosatomu se to podařilo uskutečnit.
A fakt budou plout ve finských barvách? To na obrázku vypadá jako Kontio s komínem a trochu pozměněnou nástavbou. Mimochodem, ten komín na jaderném ledoborci ke luxusní.