Sobota, 26 září
Shadow

Úspěšná příprava pro převoz paliva z Uzbekistánu

Za účasti pracovníků divizí Chemie palivového cyklu a nakládání s odpady a Integrita a technický inženýring společnosti ÚJV Řež, a. s., proběhly v druhé polovině ledna zkoušky zařízení a postupů pro přepravu vysoce obohaceného jaderného paliva z Uzbekistánu. Zkušební instalace zařízení se uskutečnila v Taškentu přímo na místě budoucího nakládání paliva.

OS_ŠKODA_1_resized
Překládání obalového souboru při zaučování uzbeckých pracovníků. (Zdroj: ÚJV Řež)

 

Na podzim roku 2014 bylo zařízení pro odvoz vysoce obohaceného paliva s úspěchem otestováno v ÚJV Řež. V rámci zkoušek v Taškentu byli také uzbečtí pracovníci zaškoleni pro manipulaci s obalovým souborem vyrobeným společností Škoda JS. Odvoz vysokoobohaceného paliva z výzkumných reaktorů zpět do země původu probíhá pod záštitou programu RRRFR (Russian Research Reactor Fuel Return), které se účastní i ÚJV Řež. Tato společnost se podílela na 14 přepravách paliva z 9 zemí světa, včetně dvou transportů z české republiky, celkem proběhlo 23 odvozů ze 13 zemí.

Reaktor Foton

V tomto roce proběhne odvoz paliva z reaktoru Foton, přičemž půjde již o třetí transport vysoce obohaceného paliva pro výzkumného reaktory z Uzbekistánu. Zvláštností tohoto reaktoru je použití kapalného paliva, které bude při přepravě znamenat mimořádné komplikace. Čerpáním paliva z reaktoru do speciálních přepravních pouzder se zabývala ruská společnost SOSNY, která pro tento účel vyvinula technologická zařízení. Společnost ÚJV Řež s ní již spolupracovala při některých z předešlých transportů vysoce obohaceného paliva. Pouzdra budou po naplnění naložena podobně jako ve Vietnamu do obalového souboru VPVR/M pomocí překládacího obalového souboru, který taktéž vyvinula společnost SOSNY.

Zkoušky zařízení a postupů proběhly úspěšně a pracoviště v Taškentu je připraveno na nakládání vyhořelého paliva. Tento reaktor není možné jednoduše upravit na palivo s nízkým obohacením, takže mezinárodní iniciativa GTRI (Global Threat Reduction Inititative) jej odsoudí k vyřazení z provozu. V rámci této iniciativy jsou výzkumné reaktory přizpůsobovány pro použití nízkoobohaceného uranu, který je jen s obtížemi použitelný pro výrobu jaderných bomb. Tato přeprava z Uzbekistánu je předposlední, která v rámci programu RRRFR proběhne, a také poslední, jíž se zúčastní ÚJV Řež. V roce 2016 bude tento program uzavřen transportem paliva z Polska.

Reaktor Foton_resized
Reaktorová nádoba reaktoru Foton. (Zdroj: ÚJV Řež)

 

Hala reaktoru Foton_resized
Reaktorová hala reaktoru Foton. (Zdroj: ÚJV Řež)

 

Co bude dál

V současnosti se rozbíhá projekt přepravy vysoce obohaceného vyhořelého paliva z reaktorů MNSR (Miniature Neutron Source Reactor) čínského původu, které jsou provozovány v Ghaně, Nigérii, Sýrii, Pákistánu a Íránu zpět do Číny. I v tomto projektu bude patrný podíl společnosti ÚJV Řež, která bude mít stejně jako v programu RRRFR na starosti dodání obalových souborů vyrobených společností Škoda JS, poradenství, dohled nad nakládáním, uzavíráním, sušením a přepravou obalových souborů a jejich servis po použití. Společnost Škoda JS pro tento účel upraví dva stávající obalové soubory na typ ŠKODA MNSR.

V první fázi projektu proběhne pilotní přeprava z Ghany. Dlaší přepravy budou realizovány s ohledem na bezpečnostní situaci v těchto zemích.

OS_ŠKODA_2_resized
Přepravní pouzdro od firmy SOSNY a obalový soubor ze Škody JS. (Zdroj: ÚJV Řež)

 

Zdroj: ÚJV Řež, World Nuclear News

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..