Úterý, 29 září
Shadow

Na ITER dorazil první nadměrný náklad

První z 250 nadměrných nákladů dorazil na staveniště tokamaku ITER, který vzniká ve výzkumném ústavu Cadarache poblíž města Saint-Paul-les-Durance. Vysokonapěťový transformátor přicestoval z Jižní Korey na lodi a po silnici.

transfo_arrival_1_small
Souprava o délce 20 metrů a hmotnosti 126,8 tuny krátce po dosažení svého cíle. (Zdroj: ITER.org)

 

Ačkoliv na staveniště již bylo dopraveno několik komponent pro elektrickou část projektu, šlo o první přepravu nadměrného nákladu. Transformátor vážící 87 tun je dokonce velmi nadměrný náklad, který musel být po silnici přepravován výhradně v noci a po speciálně upravené trase, která je označována jako ITER Itinerary a vede mezi přístavem ve Středozemním moři a ústavem Cadarache.

Transformátor byl vyroben jihokorejskou společností Hyundai Heavy Industry pro organizaci řídící americký příspěvek do projektu ITER, který představuje 75 % elektrické části projektu. Další tři transformátory mají být doručeny během následujících měsíců.

16. listopadu 2014 vyrazila loď s transformátorem na palubě na téměř měsíční cestu z továrny Ulsan společnosti Hyundai Heavy Industry do nákladového přístavu Fos-sur-Mer v Marseille. Než pro transformátor přijel speciální podvalník, byl skladován v přístavním skladišti. 12. ledna byl na podvalníku naložen na tlačný člun a pomocí remorkéru převezen přes lagunu Etang de Berre, aby byla co nejvíce zkrácena silniční trasa, která nakonec měřila 104 kilometrů a byla skončena 14. ledna.

Při slavnostním příjezdu prvního nadměrného nákladu do Cadarache promluvil Osamu Motodžima, generální ředitel Organizace ITER: „Dnešní operaci budeme muset zopakovat 250krát, než bude dokončena stavba ITERu. Některé z těchto nadměrných nákladů budou mnohem větší a těžší než tento transformátor a bude s nimi náročnější manipulace.“

Dopravený transformátor bude součástí 400kV rozvodny a bude snižovat napětí na 22 kV, které bude napájet systémy tokamaku ITER. Než bude transformátor namontován, je uložen v dočasném skladišti v areálu tokamaku ITER.

Nejtěžší náklad, který bude přepraven po trase ITER Itinerary, bude vážit 800 tun (včetně vozidla), nejdelší bude měřit 33 metrů, nejvyšší 10,4 metru a nejširší 9 metrů. Pro srovnání souprava, která přepravila po silnici transformátor, měla na délku 20 metrů, na šířku 3,35 metru, na výšku 5 metrů a hmotnost 126,8 tun.

Projekt ITER má za cíl posunout výzkum termojaderné fúze o velký krok kupředu, protože v jeho rámci vznikne největší tokamak na světě, který bude schopen po 7 minut produkovat tepelný výkon 500 MWt. Evropská unie hradí polovinu nákladů a o zbytek financí se stará šest partnerů: Čína, Japonsko, Indie, Rusko, Jižní Korea a USA. Tokamak by měl být uveden do provozu v roce 2027.

Zdroj: World Nuclear News

itinerary_1
104 kilometrů dlouhá trasa ITER Itinerary, po níž bude probíhat přeprava všech nadměrných nákladů pro projekt ITER. (Zdroj: ITER.org)

 

December_USarrival_0180
Skládání transformátoru z obchodní lodi Ivanhoe, která plula měsíc z Jižní Korey do Francie. (Zdroj: ITER.org)
DSC_0139
Přeprava transformátoru na podvalníku přes lagunu Etang de Berre, která proběhla pomocí tlačného člunu a tlačného remorkéru. (Zdroj: ITER.org)

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..