Třída jaderných ledoborců Arktika vznikla v 70. letech min. stol., aby plnila své funkce na volných mořích. Plavidla, která do ní patří, se řadí k nejvýkonnějším ledoborcům na světě. Jen o několik MW výkonu je překonávají americké ledoborce Polar Sea a Polar Star, které jsou poháněny plynovou turbínou. Avšak rozdíl mezi těmito plavidly z hlediska spotřeby paliva je značný – zatímco výkonným dieselelektrickým ledoborcům vystačí palivo v nádržích průměrně na 60 dní a ledoborcům Polar Sea a Polar Star při plném výkonu asi na dvě hodiny, 50 let pobědy může jet na plný výkon dva roky a na jednu zavážku paliva může brázdit moře až osm let s tím, že při běžném vytížení mu palivo stačí na čtyři roky. Z toho je zřejmá nezávislost jaderných ledoborců na zásobování v přístavech, což je nutná podmínka pro jejich provoz na Severní mořské cestě, kde je velmi řídké osídlení soustředěné do několika málo přístavů.

Jadernému ledoborci 50 let pobědy náleží rekord v délce plavby na severní pól. Před olympijskými hrami v Soči mu cesta trvala 92 hodin, přičemž většinou zabere 5 dní. Na severní točnu vezl olympijskou pochodeň v rámci olympijské štafety. Je důležité zmínit, že tato cesta proběhla během polární noci, kdy nejsou pro plavbu tak ideální podmínky jako v létě.

Tento jaderný ledoborec je posledním, který vozí turisty na severní pól. Každý rok probíhá zhruba pět cest, ale počet má postupně klesat kvůli využívání ledoborců k jejich původnímu účelu – údržbě plavebních kanálů v ledu a doprovázení nákladních lodí. Turistické cesty byly jen způsobem využití jaderných ledoborců v devadesátých letech, kdy upadl zájem o severní oblasti Ruské federace, která měla velké hospodářské potíže.

DSC_0041_resized
Jaderný ledoborec 50 let pobědy v přístavu Rosatomflotu. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0851_resized
V zimě kotví většina jaderných ledoborců v přístavu a probíhá na nich údržba a opravy. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0947_resized
Můstek jaderného ledoborce 50 let pobědy. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0954_resized
Takto vidí kapitán příď ledoborce. Samozřejmě se lodí příliš často nekochá, ale sleduje led před přídí a dává posádce pokyny tak, aby co nejrychleji propluli zamrzlým mořem. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0014_resized
Řídící místnost reaktoru na ledoborci 50 let pobědy. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0011_resized
Jeden z přístrojových panelů. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0017_resized
Obrazovky s různými schématy včetně schématu primárního okruhu a stavu jeho zařízení. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0019_resized
Řez ledoborcem 50 let pobědy. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0943_resized
Chodby již nejsou tak luxusní jako na ledoborci Lenin. 50 let pobědy je pracovní loď a ne výkladní skříň techniky, na níž probíhala jedna návštěva významné osobnosti za druhou. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1006_resized
Kajuta staršího mechanika. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1009_resized
Bar pro turisty, kteří zde mohou trávit čas během cesty na severní pól. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0028_resized
Palubní jídelna. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0022_resized
Reaktorový sál s dvěma tlakovodními reaktory typu OK-900A. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1024_resized
Strojovna s dvěma turbínami, které roztáčejí turbogenerátory. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1029_resized
Jedna z parních turbín. Vzadu z ní vybíhá hřídel k turbogenerátoru. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1036_resized
Lodní elektromotor o výkonu 17,6 MW. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1032_resized
Záložní dieselagregát, který napájí lodní systémy v případě odstavení reaktoru. Na rozdíl od ledoborců Vajgač a Tajmyr nemohou tyto diesely vyrábět elektřinu pro lodní elektromotory. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1020_resized
Jedna z odsolovacích stanic, které jsou na palubě 50 let pobědy. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_1003_resized
Plakát, který zve turisty na severní pól. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0008_resized
Lodní hasicí přístroj. Pokud by se posádce požár na palubě vymkl z kontroly a nestačily na něj klasické hasicí přístroje, hodí do místnosti tento přístroj, který výbuchem rozmetá pěnu po celé kajutě a uhasí plameny. (Foto Vladislav Větrovec)
DSC_0005_resized
Vynález Járy Cimrmana – kabina pro začínající houslisty. Zde je použita jako jakási dokonale odhlučněná telefonní budka na strojovně. (Foto Vladislav Větrovec)

 

O autorovi

admin

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..