Po článku o odvozu poškozeného jaderného paliva z JE Pakš do ruského závodu Majak, přinášíme článek podrobněji se zabývající průběhem havárie a tím, co k ní vedlo. Článek s doprovodnými fotografiemi najdete opět na blogu iDnes.cz.
V srpnu informovala média o tom, že z jaderné elektrárny Pakš bylo odvezeno poškozené jaderné palivo do ruského závodu Majak, kde bude dále zpracováno. Bylo poškozeno při události z 10. dubna 2003, která obdržela stupeň INES 3. K čemu vlastně došlo a jaký měla tato havárie vliv na okolní prostředí?

Chemické čištění paliva
V maďarské jaderné elektrárně Pakš jsou v provozu čtyři bloky s reaktory VVER-440/213 (stejný typ je i na JE Dukovany) a havárie se týkala bloku s číslem 2. Důležité je, že k havárii paliva nedošlo v reaktoru, ale v bazénu pro výměnu paliva, do kterého bývá obyčejně spouštěn kontejner pro suché skladování paliva nebo zásobník s čerstvým palivem. V době havárie zde byla umístěna nádrž speciálního čistícího zařízení.
Toto zařízení, známé pod zkratkou AMDA (Automated Mobile Decontamination Appliance), vyprojektovala, vyrobila, dodala a provozovala společnost Framatome ANP (dnes součást skupiny Areva) na zakázku provozovatele JE Pakš. Využila při tom technologie chemického čištění HP/CORD UV, která využívá kyselinu manganistou a UV záření a která byla již v minulosti úspěšně používána k dekontaminaci různých komponent a zařízení, ne však k čištění jaderného paliva.
Od roku 2001 bylo používáno menší čistící zařízení, které pojalo naráz sedm palivových kazet. Protože v maďarském reaktoru je celkem 149 palivových souborů (a 21 řídících tyčí) chtěl provozovatel této elektrárny zrychlit proces čištění a uzavřel se společností Framatome ANP smlouvu na dodání zařízení s větší kapacitou.
Nové zařízení bylo na JE Pakš dopraveno 15. března 2003 a ihned po dokončení jeho montáže vyzkoušeno na 30 kazetách ze skladovacího bazénu. Po úspěšném vyčištění první vsázky bylo vyčištěno dalších 30 kazet. 29. března byl druhý blok odstaven kvůli výměně paliva a údržbě, takže začalo probíhat čištění paliva vyjmutého přímo z aktivní zóny. Během několika dní bylo úspěšně vyčištěno třikrát po třiceti kazetách a 9. dubna 2003 byla do čistící nádrže zavezena čtvrtá vsázka. Příští den v 16:00 bylo čištění dokončeno, ale kazety byly v nádrži ponechány, protože jeřáb a zavážecí zařízení byly využívány při údržbě vnitřních zařízení reaktoru.

Celý článek najdete zde.