Po mnoha letech, kdy přepravovala jaderné materiály k recyklaci, se jaderná nákladní loď Atlantic Osprey, registrovaná ve Velké Británii, vydala na svou poslední cestu. Popluje do doku v přístavu Swansea, kde dojde k jejímu rozebrání a recyklaci.

Vlastníkem Atlantic Osprey je britská agentura Nuclear Decommissioning Authority (NDA) a je provozována dceřinou společností International Nuclear Services (INS). Loď je provozována již 27 let. Tato námořní obchodní loď byla v roce 2001 zakoupena společností British Nuclear Fuels Limited (BNFL) a v souladu s klasifikací INF2 Mezinárodní námořní organizace (International Maritime Organisation – IMO) přestavěna pro bezpečnou přepravu jaderného materiálu. To umožňovalo přepravu vyhořelého jaderného materiálu, vysoko aktivních odpadů a plutonia až do povolených limitů celkové úrovně radioaktivity nákladu.
Společnost INS popisuje Atlantic Osprey jako jednu z nejuniverzálnějších jaderných nákladních lodí ve službě, která byla schopná přepravy široké škály nákladů včetně silničních vozidel zamořených MOX palivem. Před vyřazením z provozu v prosinci 2013, loď přepravovala MOX paliva z Velké Británie do Švýcarska a Německa, a dále transportovala vyhořelé palivo a další jaderné materiály z Evropy do USA.
Poslední plavba lodi proběhla dne 19. srpna z přístavu Barrow-in-Furness do suchého doku přístavu Swansea ve Walesu. Proces vyřazení z provozu (rozebrání a recyklace) většiny přepravních plavidel společnosti INS zatím probíhal převážně na vodě, avšak práce v suchém doku dovolují větší efektivitu použitých recyklačních technik. Podle vyjádření společnosti INS až 95 % konstrukce lodi bude recyklováno.
Současnou flotilu společnosti INS tvoří lodě Oceanic Pintail vlastněná agenturou NDA, dále lodě Pacific Heron, Pacific Grebe a Pacific Egret patřící Pacific Nuclear Transport Ltd. (PNTL). Všechna uvedená plavidla jsou víceúčelová, certifikovaná pro transport jaderných materiálů nejvyšší kategorie (INF3) dle pravidel organizace IMO. Umožňují přepravu vyhořelého jaderného paliva, vysoko aktivního odpadu a plutonia bez limitu celkové radioaktivity nákladu.
Zdroj: World Nuclear News