Pátek, 4 prosince
Shadow

Rossita, loď na přepravu RAO, úspěšně dokončila zkušební plavbu

Loď Rossita na převoz radioaktivních odpadů, kterou Rusku darovala Itálie, dokončila svůj první úkol.

Rossita 460
Loď Rossita, která bude z bývalých základen jaderných ponorek, kde probíhá jejich demontáž, převážet radioaktivní odpad do skladišť. (Zdroj: World Nuclear News)

Rossita byla spuštěna na vodu v italské loděnici La Spezia v prosinci 2010 a jejím určením je přeprava radioaktivních materiálů pocházejících z demontáže jaderných ponorek probíhající na severozápadě Ruska. Společnost Atomflot ji převzala začátkem roku 2011 a plánuje zajišťovat s její pomocí kyvadlový provoz mezi místy, kde probíhá rozebírání vysloužilých jaderných ponorek, mezi něž patří Gremicha, záliv Andrejeva, záliv Sajda, Severodvinsk a další lokality.

Během své první cesty s nákladem, kterou loď završila 20. července, převezla deset dvacetitunových kontejnerů s pevným radioaktivním odpadem pocházejícím z jaderných ponorek z bývalé námořní základny Gremicha do skladovacího zařízení v Sajda Bay. Za vyčištění lokality Gremicha je zodpovědná společnost SevRAO. Poté se loď Rossita vrátila do přístavu ruské flotily ledoborců v Murmansku, kam dorazila 21. července.

„Šlo o zkušební plavbu. Přeprava použitého radioaktivního paliva začne naplno až v roce 2016, kdy bude přepravován tento materiál ze základny v zálivu Andrejeva,“ sdělil Mustafa Kaška, náměstek generálního ředitele společnosti Atomflot. Tato společnost má v plánu tento úkol dokončit do roku 2030.

Loď Rossita byla Rusku darována jako součást italského závazku bývalému společenství zemí G8 na vložení financí do projektů likvidace jaderného dědictví po flotile sovětských jaderných ponorek. Itálie měla mezi lety 2003 a 2013 přispět na tyto projekty 20 miliardami euro (zhruba 549 miliard korun).

Rossita by postavena společností Fincantieri v loděnici Mudzhano podle dohody na bilaterální spolupráci při demontáži sovětských jaderných ponorek, která byla uzavřena v roce 2003. Výstavba této lodi byla schválena členy G8 na setkání v Kananaskisu v Kanadě, kde bylo uzavřeno partnerství proti šíření zbraní a materiálů hromadného ničení.

Plavidlo měří na délku 84 metrů, na šířku 14 metrů a má dva nákladní prostory s regulovanou teplotou. Může přepravovat až 720 tun nákladu na vzdálenost 3000 kilometrů.

Zdroj: World Nuclear News

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..