Středa, 30 září
Shadow

Nové ruské atomové ledoborce budou doprovázet lodě přes Arktidu od roku 2017

Ruské atomové ledoborce nové generace budou zajišťovat doprovod nákladním lodím po Arktidě od roku 2017. Význam ledoborců coby průvodců nákladních lodí v blízké době vzroste, myslí si generální ředitel společnosti Rosatomflot, Vjačeslav Rukša.

arktika_3__baltic_shipyard
Pohled zepředu na budoucí jaderný ledoborec nové generace. (Zdroj: Baltický závod)

 

Podle jeho slov se tok nákladu přes Arktidu zvětší ze současných 1,5 na 17-18 milionů tun za rok, což je v první řadě spojeno se zahájením rozsáhlé výroby zkapalněného plynu na poloostrově Jamal.

„Dalším prvořadým úkolem pro Atomflot je rozvoj mezinárodní lodní dopravy po Severní mořské cestě – ve spolupráci s velkými plavebními společnostmi a přepravci v Evropě a jihovýchodní Asii. Takovými jakými je NOVATEK, francouzská Total či čínská CNPC,“ prohlásil Rukša.

Dále připomenul, že ruští odborníci i zahraniční analytici předpovídají navýšení objemu přepravovaného nákladu přes Arktidu z Evropy do asijsko-tichooceánského regionu. Důvodem je fakt, že je tato cesta mnohem kratší než přes Suezský kanál. To samo o sobě už znamená úsporu paliva.

První atomový ledoborec nové generace je od roku 2013 stavěn v Baltském závodě v Petrohradu. S touže loděnicí jsou podepsány kontrakty na dodávku dalších dvou plavidel. Stavba prvního ledoborce má být dokončena v prosinci roku 2017. Roky uvedení druhého a třetího ledoborce jsou pak postupně 2019 a 2020. Do té doby padá provázení veškerého nákladu na bedra čtyř v současnosti pracujících ruských atomových ledoborců: Vajgač, Tajmyr, Jamal a 50 let Pobedy.

„Ještě jeden atomový ledoborec Sovetskij sojuz, postavený v roce 1989 a nacházející se nyní v záloze, bude do roku 2017 obnoven a zapojen do prací na Severní mořské cestě,“ oznámil Rukša, „bude také zrekonstruován nákladní člun Sevmorpuť, jediné nákladní plavidlo s jaderným pohonem.“

První tranzitní průjezd zahraničního obchodního plavidla po Severní mořské cestě v doprovodu ruských atomových ledoborců proběhl v roce 2009, jeho výchozím bodem byla Jižní Korea.

Plavidla Běluga Fraterniti a Běluga Forsajt pod vedením atomových lodí 50 let Pobedy a Rossija úspěšně propluli Severní mořskou cestou z Korey do místa určení v Nigérii. Doba cesty ve srovnání s trasou přes Suezský kanál byla kratší o 10 dní. V roce 2013 byla po Severní mořské cestě poprvé provedena obchodní loď z Číny. V Číně projevují o tuto severní trasu zájem a aspirují na roli jednoho z klíčových tranzitních dopravců. Na rok 2014 je naplánováno převedení od osmi do deseti plavidel pod vlajkou Číny.

Zdroj: atomic-energy.ru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..