Úterý, 1 prosince

Němečtí vědci potvrdili syntézu prvku 117

Mezinárodnímu týmu jaderných fyziků v německém Darmstadtu se podařila syntéza jader s protonovým číslem 117. Pokus byl nezávislý na nedávné práci ruských vědců v Dubně a dokázal její reprodukovatelnost a platnost.

Byli-li bychom dostatečně malí, mohli bychom takto vidět nový prvek - ununseptium. (Zdroj: Physicsworld.com)
Byli-li bychom dostatečně malí, mohli bychom takto vidět nový prvek – ununseptium. (Zdroj: Physicsworld.com)

Vědci z Helmholtzova centra pro výzkum těžkých iontů (Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung) použili stejnou reakci jako jejich ruští kolegové z týmu J. Oganesyana ve Spojeném ústavu jaderného výzkumu v Dubně: slučování jader vápníku a berkelia (Ca-48 a Bk-249). Při ruských pokusech v letech 2009 a 2010 bylo zaznamenáno po šesti a pěti jádrech různých izotopů 117. prvku periodické tabulky.

Němci byli o jedno jádro úspěšnější, získali jich sedm a objevili novou rozpadovou řadu 117. prvku, při níž vznikají jádra prvku číslo 105 (dubnium). Poločas rozpadu nového člena periodické tabulky je odhadován v řádech menších než mikrosekundy.

Získané výsledky potvrzují, že fyzikové se postupně blíží k „ostrůvku stability“ supertěžkých jader, která by podle teoretických předpovědí měla být stabilnější, než předchozí prvky s protonovým číslem nad 110. Mimochodem, zatímco zmíněný 105. prvek dostal od chemiků název dubnium, prvek 110 byl pojmenován po německém středisku: darmstadtium.

Článek o „německém“ prvku číslo 117 byl uveřejněn v časopise Physical Review Letters, stejně jako jeho předchůdce z Dubny.

117. prvek je zatím posledním objeveným z periodické tabulky, prozatím mu byly přiděleny názvy ununseptium a ekaastat. Oficiální název získá poté, co jeho objevení uzná Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii (IUPAC) a rozhodne, komu náleželo ve výzkumu prvenství. Německá práce by tento proces měla výrazně urychlit.

Připomeňme, že prvek s doposud nejvyšším protonovým číslem Z = 118 byl připraven v Dubně v letech 2002 a 2005. Pokusy vytvořit jádra s protonovým číslem Z = 120 byly zatím neúspěšné.