Od dubna loňského roku posiloval Tým pro konsolidaci supravodivých magnetů a obvodů (SMACC) elektrické spojení hlavních supravodivých magnetů velkého urychlovače hadronů v CERN. Minulý týden úspěšně dokončil svou práci, když byla umístěna poslední z 27 000 elektrických „bypassů“, které mají posílit spojení mezi supravodivými magnety. Tyto magnety udržují částice na kruhové dráze.

Každé z 10 000 supravodivých spojení je schopno vést velmi velký proud o hodnotě 13 kA. Nové spojky jsou tvořeny materiálem s velmi nízkým odporem, který může převzít část proudu mezi magnety v případě, že hlavní spojení opustí supravodivý stav.
Cílem nových spojek je zabránit nehodám, jako byla ta z 19. září roku 2008, kdy během testu napájecích systémů urychlovače došlo k poruše jednoho spoje, následnému mechanickému poškození sousedních komponent a úniku rozpínajícího se hélia do okolního tunelu. Naštěstí se tehdy nikomu nic nestalo, všechny bezpečnostní systémy fungovaly, jak se předpokládalo, a personál postupoval podle manuálu, ale tato původně drobná chyba jednoho spoje způsobila zpoždění spuštění urychlovače o 6 měsíců. Nové záložní spojky by měly podobným důsledkům zabránit.
Při instalaci těchto vyhybek musel tým SMACC nejprve otevřít oblast spojení každých dvou magnetů na urychlovači, odsunout na zakázku vyrobené kovové pásy a vyjmout tepelné stínění. Teprve potom se dostal k sérii kovových trubiček, které zásobí každý magnet chladicím héliem. Vždy jeden soubor těchto trubiček (tzv. M-lines) musel být přerušen, aby se technici dostali až k supravodivým kabelům. Tým přerušil sérii trubiček v posledním spoji v únoru a od té doby až do dnes pracoval na výměně vyhybek.
Tímto je hotová jedna z hlavních úprav, které jsou nutné pro provoz při vyšších energiích. Obnovení srážek se tedy opět o něco přiblížilo.
Zdroj: CERN