Pondělí, 28 září
Shadow

Skladovací bazén čtvrtého bloku JE Fukušima Dajiči opustila již téměř třetina palivových kazet

Na jaderné elektrárně Fukušima Dajiči pokračuje vykládání paliva ze skladovacího bazénu na čtvrtém bloku. Podle informací z 9. března 2014 bylo zatím vytaženo 462 z celkových 1533 článků.

Jeřáb pro manipulaci s palivovými kazetami i přepravními kontejnery nad skladovacím bazénem čtvrtého bloku JE Fukušima Dajiči. (Zdroj: Rt.com)
Jeřáb pro manipulaci s palivovými kazetami i přepravními kontejnery nad skladovacím bazénem čtvrtého bloku JE Fukušima Dajiči. (Zdroj: Rt.com)

Vytahování paliva z bazénu je operací, která s sebou nese řadu rizik, především kvůli aktivitě vyhořelých článků. Každý den obrovský jeřáb vytahuje další a další kazety, již téměř třetina z nich byla odvezena mimo čtvrtý blok.

„Vyhořelé palivo ze skladovacího bazénu na čtvrtém bloku bude uloženo bezpečným způsobem ve skladu pro celou elektrárnu,“ uvádí společnost TEPCO, provozovatel JE Fukušima.

Samotné vykládání paliva probíhá následujícím způsobem: nejprve je každá kazeta zachycena pod hladinou vody a poté vytržena ze své buňky speciálním přístrojem, který navrhla společnost Hitachi. Průběh této práce kontrolují operátoři z kabiny s řídicími systémy.

Zařízení pro vykládání paliva je válcovitého tvaru a má několik diagnostických systémů. Jeden z nich kontroluje, zda se podařilo dobře zachytit svrchní část palivového článku, druhý míru mechanického poškození. Třetí systém kontroluje hmotnost kazety: pokud je nečekaně velká, je pravděpodobné, že spolu s článkem vytahuje jeřáb úlomek něčeho jiného.

Pokud zachycení proběhlo dobře, pak je celá kazeta rychlostí jeden centimetr za sekundu přemístěna do dopravního kontejneru. Jak kazeta, tak kontejner jsou v této etapě pod vodou a operátoři dění pozorují pomocí kamer. Celkem se do kontejneru vejde nanejvýš 22 kazet. Po zaplnění kontejneru je uzavřen a vyzvednut z bazénu jeřábem. Po dekontaminaci kontejneru je spuštěn šachtou dolů a poté přepraven do skladu vyhořelého paliva.

Obavy

Jednou z nejnepříjemnějších nehod, k níž může během vytahování paliva dojít, je pád kontejneru s naloženými kazetami, který váží 90 tun.

Konstrukce jeřábu ovšem v sobě obsahuje pojistku proti pádu při náhlé změně napětí v lanech. Všechna lana jeřábu jsou dvojitá, má také systém, který snižuje amplitudu výkyvů lan a kontejneru při otřesech půdy.

TEPCO však připravila dokumentaci pro případ pádu kontejneru. Mimo jiné je v ní požadována okamžitá evakuace personálu. Poté po průzkumu stavu spadlého kontejneru a zajištění radiační bezpečnosti by měla následovat přeprava na určené místo.

Dalším nepříjemným momentem pro likvidátory případných havárií jsou vysoké hodnoty radiačního pozadí v okolí skladovacího bazénu. Začátkem února 2014 japonský úřad pro jaderný dozor uveřejnil čerstvé informace o dávkách v jeho okolí, činil 81 mikrosievertů za hodinu nad zařízením pro vytahování článků a 90 mikrosievertů za hodinu nad bazénem.

Podle úřadů jsou zvýšené intenzity ionizujícího záření způsobeny kontaminací kobaltu Co-60 (zářič typu beta s poločasem rozpadu 5,3 let). Navrhli proto položit na podlahu olověné desky, což by mělo intenzitu výrazně snížit. Pokud vše poběží podle plánu, bude vykládání paliva koncem letošního roku dokončena. Tato operace je však jen jedním z mnoha článků v řetězci likvidace následků havárie.

Zdroj: Aif.ru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..