Hasiči v Jaderné elektrárně Dukovany dostali další techniku, aby dokázali zvládnout případnou těžkou havárii způsobenou mimořádnými výkyvy počasí a zemětřesením. Mezi pěti novými velkými stroji je plošina dosahující do výšky 44 metrů, bagr a také auto, na němž je složeno skoro 2,5 kilometru hadic. Novinářům to dnes řekl velitel dukovanských hasičů Josef Čapek. Zlepšením vybavení hasičů splnila firma ČEZ další opatření na zvýšení odolnosti Dukovan, která vyplynula ze zátěžových testů po havárii japonské elektrárny Fukušima.

„Měli jsme tři velká auta, teď jich máme osm,“ uvedl Čapek k rozšíření technického parku. Za nové vybavení ČEZ zaplatil kolem 25 milionů korun. Zvýšil se rovněž počet hasičů v jednotlivých směnách z 12 na 15. „Tenhle útvar má celkem 60 hasičů, přibrali jsme 15 lidí,“ doplnil velitel.
Vůz se skoro 2,5 kilometru hadic jiný hasičský sbor v Česku nemá. Dukovany potřebují takovou délku vedení proto, aby se v případě nouze dala voda pro chlazení systémů ve dvou proudech dovést z mohutných chladicích věží k jaderným blokům, mezi nimiž je i kilometrová vzdálenost. Podle Čapka je tento vůz mimořádně vybaven vlastním čerpadlem s výkonem šest metrů krychlových vody za minutu. Vůz obsluhují tři hasiči, hadice dokážou rozvinout asi za 18 minut.
Plošina určená pro technické zásahy a pro záchranu osob je vybavena dálkově ovládanou kamerou i termokamerou. Na plošinu se vejde pět až šest lidí, místo tam je i pro dva zraněné na nosítkách. Novou cisternou se dvěma oddělenými prostory mohou hasiči při havárii dovážet do elektrárny naftu a benzin pro pohon dieselových generátorů a jiných strojů. Bagr by při zemětřesení sloužil k odklízení trosek a k uvolnění cesty k jaderným zařízením pro obsluhu. Mezi novinky patří i nákladní auto s hydraulickou rukou.
Dukovanská elektrárna pokrývá pětinu tuzemské spotřeby elektrického proudu. Na zvýšení odolnosti Dukovan proti těžké havárii pracují energetici dva roky. Elektrárnu připravují na silné zemětřesení a extrémní výkyvy počasí – velká vedra, tuhé mrazy, mimořádný příval sněhu, vichr a silné deště.
Zvýšit bezpečnost elektrárny mají i další plánovaná opatření. Mezi stěžejní patří výstavba nových chladicích věží vysokých 17 metrů, které dokážou zajistit chlazení bezpečnostních systémů elektrárny, i kdyby se zřítily dosavadní mohutné chladicí věže měřící 125 metrů. Stavba prvního bloku s novými věžemi začne v nejbližší době. Podle mluvčího elektrárny Petra Spilky by první část opatření měla být dokončena v příštím roce. Všechny práce vyplývající ze zátěžových testů by měly být hotovy v závěru roku 2017.
Zdroj: ČTK