Neděle, 20 září
Shadow

Druhý testovací konvoj pro dopravu součástí ITER, tentokrát i s lodní etapou

Součásti Mezinárodního experimentálního jaderného reaktoru se budou vyrábět na různých místech světa a budou dopraveny do jihofrancouzských přístavů. Protože ITER se staví ve vnitrozemí, musí být z přístavu komponenty dopraveny po souši. Doprava je vzhledem k velikosti nákladů opravdovým oříškem, proto probíhají náročné testy. Cesta nákladu po vodě je přece jen nejjednodušší, takže logistická firma využije hladinu laguny Étang de Berre.

Vlečná loď s nákladem pro ITER tažená remorkérem.
Vlečná loď s nákladem pro ITER tažená remorkérem.

V září loňského roku, v průběhu prvního testovacího konvoje v rámci itineráře výstavby ITER, byla plavba přes lagunu Étang de Berre zrušena. Vlečná loď, která měla vézt obrovský plovoucí kontejner i s jeho fingovaným nákladem o hmotnosti 800 tun, se zasekla v loděnicích v Turecku kvůli špatnému počasí.

Druhá testovací kampaň, tentokrát zaměřená na vyzkoušení logistického plánu a načasování, zřejmě proběhne v termínu 31. března až 4. dubna. Pokud to počasí dovolí, lodní etapa celé cesty bude zřejmě z pohledu diváka nejatraktivnější částí testu.

Za účelem přepravy komponent ze středomořského přístavu Fos do městečka Port-de-la-Pointe na severním břehu laguny Étang de Berre bude použita kombinace klasické vlečné lodi a pontonu s vysokou zatížitelností. Cesta dlouhá 26 kilometrů nákladu zabere 4 hodiny.

Ve středu 12. března představitelé společnosti DAHER, která poskytuje globální transportní, logistické a pojišťovací služby pro projekt ITER, prezentovali komunitě projektu ITER přehlednou animaci fungování vlečné lodi a pontonového člunu, která představila především řešení nakládání a vykládání kolosu s nákladem o hmotnosti 600 tun.

François Genevey, projektový ředitel kontraktu, který ITER uzavřel s úspěšnou korporací DAHER, popisuje: „Nejdůležitější okamžik celé cesty samozřejmě nastane při najíždění dodávky pro ITER na vlečnou loď. Speciální elektronický systém řízení zátěže zajistí, že vlečná loď i pontonový člun v ní budou během celé cesty plně stabilní.“

Jakmile skončí „námořní“ část putování, náklad se vydá na svou dlouhou a opatrnou cestu po místních, v některých bodech speciálně upravených, okreskách. Přesně jako před šesti měsíci.

Tentokrát se ovšem specialisté DAHER a Agence Iter France, místo ověřování průchodnosti kritických bodů na trase a schopnosti mostů vydržet zvýšenou zátěž, budou soustředit na test komplexní logistiky (na transportu se bude podílet přes 200 lidí) a ověří načasování dopravy nejkritičtějších (z hlediska hmotnosti a velikosti) komponent reaktoru.

Z projektovaných 250 „Nákladů vysoké výjimečnosti“ (HEL), které mají být dopraveny na staveniště ITER, patří do kritické kategorie asi 30.

HELy ovšem nejsou zdaleka vše, kromě nich na ITER zamíří ještě asi 2500 „Nákladů standardní výjimečnosti“ (CEL) a několik tisíc klasických kontejnerů, které mohou být dopraveny po běžných cestách. Během příštích šesti let tady bude docela rušno.

Zdroj: ITER

Zde si můžete prohlédnout zmíněnou animaci: Transport nákladu pro ITER po vodě

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..