
Již čtrnáct let mají studenti středních a základních škol možnost dozvědět se o energetice od těch nejpovolanějších. Lektoři, kteří jsou buď profesně, nebo studijně svázáni s fyzikou a energetikou, jezdí již od roku 2000 po celé České republice předávat informace o zdrojích elektřiny a s nimi spojenými problémy, ale i nadšení pro fyziku a technické obory. Besedy určené pro žáky 8. a 9. tříd základních škol, ale i pro vyšší ročníky odborných škol, učilišť a gymnázií jsou konány ve spolupráci se společností ČEZ, a. s. a zatím proběhlo více než 4600 přednášek, které si poslechlo téměř 175 000 studentů.
Cílem přednášek je uvést nezaujatě všechny možnosti dodávání elektřiny, kterými v současné době lidstvo disponuje a poukázat na jejich výhody i nevýhody. Besedy však nejsou jen klasickou hodinou energetiky nebo fyziky, ale jsou především spojené s mnohými ukázkami a měřením, takže si studenti mohou osahat různé radioaktivní horniny, maketku palivové peletky z reaktoru v Temelíně a hlavně si vyzkouší třeba měření radioaktivity v praxi či funkci solárního panelu. Lektor se vždy snaží žáky zaujmout a heslem besed Energetika – budoucnost lidstva je citát od Immanulea Kanta: „Neboj se používat vlastní rozum!“ Proto jsou žáci ponoukáni k dohledávání si informací, zajímání se o problematiku a vždy je součástí všech besed i menší debata.
Besedy vedou specialisté nejenom teoretičtí z vysokých škol, ale i lidé, kteří energetiku v České republice opravdu řídí, a to především tu jadernou – mezi lektory patří totiž i operátoři a jiní fundovaní pracovníci jaderných elektráren Dukovany a Temelín.
Během besedy by si měli žáci uvědomit, že elektřina nemusí být pro všechny na světě samozřejmostí a pro více jak jednu miliardu lidí opravdu není. Řeší se také význam energetický úspor a jak říká studentům jeden z lektorů Ing. Václav Havlíček, vedoucí druhého výrobního bloku Jaderné elektrárny Temelín: „Elektřina, která se uspoří, je dobrá. Ale ani úspory nejsou zadarmo.“ Žáci jsou tím vedeni k zamyšlení se o aktuálním dění v české i světové energetice. Ve spojitosti s rostoucí spotřebou elektrické energie především v rozvojových zemích je nutné vědět, jaké všechny zdroje lze využít a které jsou pro daný region výhodnější. Během přednášky jsou probírány jak obnovitelné, tak neobnovitelné zdroje, přičemž informace o nich jsou stále aktualizovány. Zmiňuje se i poměrně nový fenomén výroby elektřiny z břidličného plynu, o kterém (podle mých zkušeností jako lektorky) žáci na středních školách nemají ani tušení.

V druhé polovině besedy už je výklad zaměřen na osvětu v jaderné energii, lektor vysvětluje, co vše se v jaderné elektrárně odehrává, od štěpení až po ukládání vyhořelého paliva. Štěpení uranu je vysvětlováno zábavnou formou a to kresleným filmem, ale v případě zájmu jsou všichni lektoři schopni podat i odborný výklad. S jadernou energetikou je vždy spjat strach z radioaktivity, a proto je i radioaktivita a vše o ní součástí přednášky. Do škol se vozí dozimetr a spoustu neobvykle zářících věcí jako je budík po dědovi s ručičkami pokrytými radiem nebo zelená karafa, jak jinak než barvená uranem. Vše je samozřejmě v rámci bezpečnosti a studentům je vysvětleno, že přírodní radioaktivity se nemusí obávat.
Tento vzdělávací program dokonce není zaměřen jen na Čechy a Moravu, ale i za naše hranice. Několik lektorů (především operátoři z Temelína a Dukovan) jezdí několikrát do roka debatovat s rakouskými a německými studenty o možnostech energetiky s důrazem na konfrontaci názorů ohledně jaderné energetiky.
Německy mluvící studenti jsou vždy připraveni řešit všechna ožehavá témata týkající se jádra a jsou zásobeni argumenty, proto je vždy debata velmi živá a tyto besedy jsou velmi úspěšné.

Besedy mají ještě i jiný pozitivní dopad na studenty. V dnešní době, kdy je prokazatelný útlum v zájmu o technické obory a většina studentů se hlásí spíše na společenskovědní obory, je důležité motivovat studenty ke studiu techniky a přírodních věd. A to besedy Energetika budoucnost lidstva dělají. Během osvětových besed probíhal průzkum názorů studentů nejenom na energetiku, ale součástí byla i otázka, kam by chtěli po maturitě jít dále studovat. Věřte nebo ne, ale 40 % českých středoškoláků vážně uvažuje o tom, že po maturitě budou pokračovat ve studiu právě na vysoké škole technického nebo přírodovědného zaměření. Přičemž chlapci nejvíce projevili zájem o počítačovou techniku, strojírenství a informační technologie a u dívek z technických disciplín zvítězila kupodivu matematika.
Jednou za čas probíhá spolu s besedou průzkum názorů žáků na energetiku prostřednictvím dotazníků, které jsou rozdány během dvou období – před přednáškou a po přednášce. Ze zpracovaných výsledků je například vidět, že se studenti díky přednáškám méně obávají havárií na jaderných elektrárnách, ale naopak jsou si více vědomi možnosti nedostatku energetických zdrojů. Součástí dotazníků byla i otázka, zda by studenti chtěli zvýšit podíl jaderných zdrojů jak v české, tak světové energetice. Před besedami odpovídalo 555 žáků (295 chlapců) a téměř 41 % odpovědělo, že je pro snížení podílu výroby elektrické energie z jaderných zdrojů a 24 % bylo naopak pro zvýšení. Když se pak položila stejná otázka po přednášce, čísla se rapidně změnila. Pro snížení už bylo jen 23,9 % a pro zvýšení 34 %. Přednášející přitom podávají nezaujaté informace ke všem zdrojům energetiky, nejenom k té jaderné. Je vidět, že díky lektorům si studenti mohou utvořit svůj názor na základě relevantních informací předaných specialisty z oboru.
Během 13 let působení se do projektu Energie budoucnost lidstva zapojilo 38 lektorů.
Další informace o přednáškách se můžete dozvědět na webu agentury JLM, s. r. o. www.jlmpraha.cz.
Autor: Alžběta Bednářová
Zdroje: Agentura JLM, s. r. o.