Čtvrtek, 1 října
Shadow

Tokamak ITER bude stavět pár pevných paží

Vizualizace velkého jeřábu se zavěšeným poloidálním segmentem tokamaku
Vizualizace velkého jeřábu se zavěšeným poloidálním segmentem tokamaku

Organizace Fusion for Energy (F4E), která se stará o evropský podíl na stavbě mezinárodního termojaderného reaktoru zadala francouzsko-německému konsorciu NKMNOELL-REEL kontrakt na vývoj, licencování, výrobu a testování a také instalaci čtyř velkých jeřábů, které budou hlavními nástroji při stavbě samotného reaktoru. Součástí smlouvy je i vývoj a výroba nákladního výtahu, který bude sloužit k přepravě kontejnerů s komponenty. Rozpočet zakázky je 31 milionů euro, které mají být čerpány během pěti let.

Jeřáby budou přimontovány do budovy tokamaku a montovací budovy, jejich úkolem bude právě bezpečný transport těžkých součástí mezi těmito dvěma budovami a uložení těchto komponent s maximální přesností na určené místo. Konsorcium má dodat dva velké jeřáby s nosností 750 tun, které jsou tedy schopny společně přenést až 1500 tun nákladu, dva pomocné jeřáby s nosností 50 t a transport výtah.

Jak budou jeřáby pracovat?

Všechny čtyři se budou pohybovat v horní části montážní budovy a budovy tokamaku, která bude rozdělena na dvě části – ve spodní bude tokamak a nad ním hala s jeřáby.

Přesun nejtěžších břemen budou zajišťovat dva velké jeřáby, každý z nich bude sestávat ze dvou vodících tyčí, na nichž budou ramena s nosností 375 tun. Celková nosnost obou jeřábů (1500 tun) odpovídá 187 londýnským dvoupatrovým autobusům. Jeřáby budou moci spolupracovat, díky tomu získají velkou nosnost a mimořádnou přesnost. Dva nezávislé menší jeřáby potom budou sloužit k transportu menších komponent.

Jaké součásti bude jeřáb převážet?

Hlavním úkolem systému jeřábů bude zvedání a přeprava těžkých komponent, podpůrné montážní práce, přeprava komponent kryostatu (kryostat ITERu bude největší na světě), transport částí vakuové nádoby a dalších velkých komponent. Po spuštění tokamaku už zřejmě velké jeřáby využívány nebudou. 750-tunové jeřáby budou elektricky izolovány a  zaparkovány v hale, zatímco menší jeřáby se budou dále používat v montážní budově k různým úpravám a výměnám.

Jak bude pracovat nákladní výtah?

Šachta výtahu povede budovou tokamaku a bude propojena s horkou komorou (speciální stíněná místnost pro uložení a různé testy radioaktivních součástí). Výtah bude převážet kontejnery s komponenty reaktoru, diagnostiky, atd. Kontejnery budou 3,7 metru vysoké, 2,7 m široké a 8,5 metrů dlouhé, což můžeme opět srovnat s londýnským double-deckerem, hmotnost prázdného kontejneru bude 60 t. Automatizované pokročilé systémy dálkového řízení, které vědci vyvinou, umožní přepravu kontejnerů mezi jednotlivými patry haly a horkou komorou s minimálními nároky na obsluhu.

Zdroj: ITER

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..