Čtvrtek, 1 října
Shadow

Z Vietnamu bylo odvezeno zbývající vysoce obohacené jaderné palivo zpět do Ruska

Nakládání kontejneru Type C TUK-145/C na palubu nákladního letadla Antonov An-124. (Zdroj: Sosnycompany.com)
Nakládání kontejneru Type C TUK-145/C na palubu nákladního letadla Antonov An-124. (Zdroj: Sosnycompany.com)

Z Vitenamu bylo odvezeno 11 kilogramů vysoce obohaceného jaderného paliva určeného pro výzkumné reaktory zpět do Ruska, takže se Vietnam zařadil po bok zemím, které nedisponují žádným vysoce obohaceným uranem.

Vietnamské vysoce obohacené palivo bylo použité ve výzkumném ústavu Dalat Nuclear Research Institute. První částí přepravy byl převoz kamionem z Dalatu na vojenské letiště ležící poblíž Ho Či Minova města. Pak následovalo naložení do nákladního letadla Antonov An-124 a let do ruského přepracovatelského závodu Mayak ležící v Čeljabinské oblasti. Tam bude palivu snížen stupeň obohacení a jako nové nízko obohacené palivo bude použito v energetických reaktorech.

Návrat vysoce obohaceného paliva pochýzejícího z Ruska zpět do země původu probíhá pod patronátem iniciativy Global Threat Reduction Initiative (GTRI) amerického úřadu National Nuclear Safety Administration (NNSA). K dnešnímu dni se podařilo odvézt přes 3600 kg vysoce obohaceného paliva a plutonia z více než 40 zemí světa s tím, že ve 24 zemích již nezůstalo žádné vysoce obohacené jaderné palivo.

Jednalo se o druhý převoz vysoce obohaceného paliva z Vietnamu, protože přibližně čtyři kilogramy nepoužitého paliva z výzkumného ústavu v Dalatu byly převezeny do Ruska již v září roku 2007.

Tento převoz vysoce obohaceného paliva byl význačný tím, že byl poprvé použit nový kontejner označovaný jako Type C TUK-145/C určený pro letecký transport použitého paliva z výzkumných reaktorů. Vlastní kontejner představuje ochrannou vrstvu pro obalový soubor VPVR/M vyrobený společností Škoda JS, který je umístěn uvnitř a je tak chráněn při případné havárii letadla. Obalový soubor VPVR/M použitý při převozu z Vietnamu je jedním z deseti dvouúčelových obalových souborů (dvojúčelový – skladování i převoz použitého jaderného paliva), jejichž výrobu v roce 2006 iniciovala Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE) s podporou amerického ministerstva energetiky.

Schéma kontejneru Type C TUK-145/C, který je určený pro absorbování dynamické zátěže při pádu letadla a ochraně obalového souboru VPVR/M firmy Škoda JS. (Zdroj: Sosnycompany.com)
Schéma kontejneru Type C TUK-145/C, který je určený pro absorbování dynamické zátěže při pádu letadla a ochraně obalového souboru VPVR/M firmy Škoda JS. (Zdroj: Sosnycompany.com)

Kontejner byl vyvinut ruskou společností Sosny Research and Development Company a ruským výzkumným ústavem VNIIEF. Oddělení Rosatomu pro jadernou a radiační bezpečnost koordinovalo činnosti při certifikaci nového kontejneru v Ruské federaci a při získávání bezpečnostního povolení.

Dalatský výzkumný reaktor přešel na nízko obohacené palivo, tj. se stupněm obohacení pod 20%, namísto původního paliva obohaceného na 36%. Nové nízko obohacené palivo pro reaktor ruského typu VVR-M o výkonu 500 kWt bylo dodáno novosibirským výrobním závodem společnosti TVEL. Reaktor je požíván pro výrobu radioizotopů, analýzu neutronové aktivace, ozařování a jiné výzkumné účely.

Přeprava vysoce obohaceného paliva byla provedena podle rusko-americké dohody dohody o spolupráci z roku 2004, která hovoří o odvozu paliva ruského původu určeného pro výzkumné reaktory zpět do Ruska. Hlavním cílem programu Russian Research Reactor Fuel Return (RRRFR) je likvidace zásob vysoce obohaceného uranu a přesvědčení států, aby na výzkumných reaktorech přešli na nízko obohacené palivo. V souladu s programem RRRFR souhlasilo Rusko s tím, že přijme použité i nové palivo z výzkumných reaktorů, pokud budou provozovatelé těchto reaktorů souhlasit s přechodem na nízko obohacené palivo nebo se zastavením reaktoru. Rusko předpokládá, že do roku 2016 přijme ještě 2500 kg vysoce obohaceného jaderného paliva.

Zdroj: World Nuclear News

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..