
Dálkově ovládaný robot umí provádět různorodé činnosti ve výšce až osm metrů. Bude to nejnovější pomocník pro odstraňování následků havárie na japonské elektrárně Fukušima Dajiči.
Mitsubischi vyrobilo Super-Girraf na žádost Organizace pro výzkum v energetice a průmyslu (New Energy and Industrial Technology Development Organization – NEDO) s cílem vytvořit automatizovaný prostředek, který bude provádět nejrůznější úkoly v nebezpečných oblastech, konkrétně třeba ve Fukušimě.
Super-Giraffe sestává ze čtyř součástí: základny, zařízení pro zvedání nákladu, robotické paže a nástavce pro přídavná zařízení. Hlavní část představuje čtyřkolové vozidlo, které má poháněna i řiditelná všechna čtyři kola, což umožňuje pohyb i ve velice úzkých prostorech. Opěrný systém pak poskytuje stabilizaci pro práci ve výškách. Systém pro zvedání nákladů tvoří teleskopická plošina, která umožňuje zvednout zátěž o hmotnosti až 150 kg do zmíněných osmi metrů. Robotická paže má sedm kloubů, což umožňuje dobrou pohyblivost srovnatelnou s lidskou paží. Zařízení je navíc vybaveno nástavcem pro otevírání a zavírání ventilů.
Díky možnosti vyměnit robotickou paži nebo přídavné zařízení může Giraffe provádět i dekontaminační práce. Mitsubishi uvedlo, že z důvodu rychlého zdokonalení bude sdílet technickou dokumentaci s jinými podobně zaměřenými technologickými firmami. Technologie vyvinuté jinde pak může použít u svého robota. Mitsubishi stojí především o zařízení pro vrtání, sváření a detekci úniku nebezpečných látek.
Bateriový a nabíjecí systém vědci získali úpravou z elektrického vozidla i-MiEV. Baterie disponují dostatečnou kapacitou pro pět hodin trvající dálkově řízenou práci.
Při hmotnosti 4 tuny může robot překonávat stoupání až 15 stupňů a pohybovat se rychlostí až 6 km/h po rovném povrchu.
Zdroj: World Nuclear News
V prosinci představila firma Mitsubishi jiný typ robota označovaný MEISTeR (Maintenance Equipment Integrated System of Telecontrol Robot), který je vybaven dvěma univerzálními pažemi. Psali jsme o něm zde.