
Letos zatím v Evropě proběhly dva velké převozy radioaktivního odpadu. Z Itálie do Francie cestovalo vyhořelé palivo k recyklaci, zatímco jiné, již recyklované palivo, které prošlo vitrifikací (zatavením do skla), opustilo Velkou Británii a vrací se do země původu – Japonska.
Oba převozy jsou součástí programu na dlouhodobé nakládání s vyhořelým jaderným palivem, které je vysoce radioaktivní a produkuje teplo. Při zacházení s ním je proto nezbytná nejvyšší opatrnost a jeho dlouhodobé uchování vyžaduje značně náročné postupy.
Itálie i Japonsko si svůj jaderný odpad nechávají zpracovat. Přibližně 96% tvoří uran a plutonium, které lze recyklovat a použít k výrobě nových článků, zbylých 4% jsou vysoce radioaktivní odpad. Proces šetří přírodní zdroje a zpracovává odpad do podoby vhodné pro trvalé uskladnění, cenou jsou ovšem značné náklady recyklace a nutnost zacházet s vysoce toxickým materiálem.
Francouzská Areva obdržela 16. ledna ve dvou kontejnerech dodávku 7,73 tun vyhořelého jaderného paliva od agentury Societa Gestione Impianti Nucleari (Sogin) zodpovědné za radioaktivní odpad a likvidaci vysloužilých jaderných zařízení v Itálii. Tento odpad poputuje do továrny v La Hague, které má na starosti též veškeré francouzské vyhořelé palivo.
Je to už dvacátý převoz v rámci programu přijatého v listopadu roku 2006, kterým dosud prošlo celkem 235 tun vyhořelého paliva. Převozy započaly v roce 2007 a dosud přepravily okolo 200 tun materiálu. Areva uvedla, že z nich již zpracovala celých 190 tun. Podle plánů by měl být zpracovaný odpad převezen zpět do zemí původu po roce 2020.
Devátého ledna mezitím opustila nákladní loď Pacific Grebe britský přístav Barrow-in-Furness. Momentálně veze 28 nádob vysoce aktivního odpadu ve vitrifikované podobě. Podle zástupců střediska Sellafield, kde bylo palivo recyklováno, dorazí náklad do Země vycházejícího Slunce ve druhé polovině února. Převoz je součástí programu na navrácení zásob japonského jaderného odpadu zpět do země.
Zdroj: World Nuclear News