
Jeden z našich spolupracovníků napsal zajímavý článek o tématu, které je v současné době poměrně aktuální. Tímto tématem je lapač aktivní zóny. V tendru o dostavbu jaderné elektrárny Temelín se objevily dvě nabídky, které se na tuto část jaderné elektrárny dívají zcela odlišně.
Česko-ruské konsorcium MIR.1200 ve svém projektu obsahuje i lapač aktivní zóny po vzoru společnosti Rosatom. Ta umisťuje lapač do svých jaderných elektráren už od roku 2001, kdy byl poprvé vyprojektován pro čínskou jadernou elektrárnu Tianwan. Dalším, kdo lapač zahrnuje do svých projektů, je francouzská Areva. Naproti tomu americko-japonský Westinghouse zastává názor, že výhody lapače aktivní zóny nevyrovnají jeho technickou a finanční náročnost. Dále se dozvíte, jak takový lapač aktivní zóny vlastně vypadá, co má všechno za úkoly a další zajímavé věci, pokud kliknete na tento odkaz: http://vetrovec.blog.idnes.cz/c/307933/Lapac-aktivni-zony.html
2 Comments
core catcher:
Clanek kolegy Vetrovce je perfektni, nic na tom nemeni fakt, ze muj nazor na toto dumyslne zarizeni je asi takovy, ze jaderne elektrarny je treba v prvni rade napocitat, projektovat a pak provozovat tak, aby pravdepodobnost taveni aktivni zony byla takova, ze „core catcher“ nikdy nedostane sanci (to vsichni znaji, nic noveho), core catcher je neco jako air-bag na motorce, v aute ma svoje opodstaneni, ale na motorce musim jezdit tak, abych air-bag nikdy nepotreboval.
Poznamka: mel jsem Honda Varadero, 1100 cm3, asi 92 koni, chtel jsem se na tom naucit jezdit a nezabit se 🙂
jeste mala vzpominka: v 80-tych letech nam na skoleni pro operatory reaktoru ing. Ricany z VUJE rikal: „Neplette si reaktor s autakom“, mockrat jsem si na jeho slova vzpomenul, hlavne, kdyz se slo na kriticky stav reaktoru, dnes jsem si jeho slova v souvislosti s „core catcher“ opet pripomenul 🙂