Čtvrtek, 1 října
Shadow

Nový ruský ledoborec na obzoru – Baltské závody jej začnou stavět už příští rok

Jak se staví plavidlo v Baltských loděnicích. Podnik, založený v roce 1856, je jedním z největších výrobců plavidel v Rusku. Zdroj: dp.ru
Jak se staví plavidlo v Baltských loděnicích. Podnik, založený v roce 1856, je jedním z největších výrobců plavidel v Rusku. Zdroj: dp.ru

Stavba nového ruského atomového ledoborce začne v polovině příštího roku. Informoval o tom vedoucí oddělení pro civilní loďařství státních loděnic OSK, Dmitrij Sapov. Hotov musí být podle přání zákazníka, kterým je správce ruské flotily ledoborců, společnost Atomflot, do konce roku 2017.

Na otázku týkající se nových tendrů na výrobu atomových ledoborců odpověděl náměstek ruského ministra dopravy, Viktor Olerskij, že nejdříve je potřeba sehnat potřebné finanční prostředky. „Sice je to (stavba ledoborců, pozn. red.) jeden z našich strategických cílů, máme v současnosti v rozpočtu jen málo prostředků, stěží na jediný ledoborec,“ řekl Olerskij.

V létě letošního roku skončila hospodářská soutěž na stavbu hlavního ruského víceúčelového ledoborce. Má mít výkon 60 MW, stát 36,96 milionů rublů a jeho vlastníkem se stane státní podnik „Atomflot“. Za vítěze byla vyhlášena společnost „Балтийский завод – судостроение“ (Baltský závod – loděnice).

Délka ledoborce s výtlakem 33,54 tisíc tun bude 173,3 metrů, ve svém nejširším místě bude měřit 34 metrů, ponor odpovídající projektované čáře ponoru dosáhne 10,5 metru. Rychlost plavidla na hluboké (minimálně 50 metrů) vodě bez ledu by měla činit 20 uzlů za dobrých povětrnostních podmínek.

Pohánět ledoborec by měl systém se dvěma reaktory „Ritm 200“, které budou hlavním zdrojem páry. Tato jednotka o výkonu 175 MW bude vybavena zvýšenou úrovní ochrany před radiací. Posádka lodi má podle dokumentace sestávat ze 75 lidí. S rychlostí 1,5 až 2 uzly prorazí led o mezní tloušťce až 2,8 metrů.

Technická dokumentace ledoborce uvádí, že bude určen pro provoz v západní části Arktidy, a to včetně Barentsova, Pečorského a Karského moře, v mělkých částech řeky Jenisej (až k osadě Dudinka) a na mělkých místech Obském zálivu. Od léta do podzimu pak také ve východní části Arktidy.

Plavidlo bude sloužit k provázení jiných lodí, vedení konvojů, ledoborcovému provázení lodí na mělkých místech, vleku lodí a jiných plovoucích zařízení mezi krami a na čistém moři. Zvládne též záchranné a pomocné mise.

Zdroj: Atomic-energy.ru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..