Výměna paliva při odstávce na elektrárně Comanche Peak v americkém Texasu, reaktor je typu PWR. Palivo je při odstávce naloženo do skladovacího bazénu, ve kterém probíhá průzkum povrchu článků. Vždy jsou vyměněny vyhořelé kazety, ve kterých už neprobíhají potřebné štěpné reakce (ačkoliv obsahují stále dost štěpného materiálu, který lze získat zpět), výměna deformovaných je na uvážení provozovatele a případně kontrolních orgánů. Zdroj: neinuclearnotes.blogspot.cz
Výměna paliva při odstávce na elektrárně Comanche Peak v americkém Texasu, reaktor je typu PWR. Palivo je při odstávce naloženo do skladovacího bazénu, ve kterém probíhá průzkum povrchu článků. Vždy jsou vyměněny vyhořelé kazety, ve kterých už neprobíhají potřebné štěpné reakce (ačkoliv obsahují stále dost štěpného materiálu, který lze získat zpět), výměna deformovaných je na uvážení provozovatele a případně kontrolních orgánů. Zdroj: neinuclearnotes.blogspot.cz

Americké firmy vyvíjejí nové způsoby, jak sledovat palivové články za běhu reaktoru. Electric Power Research Institute (EPRI), nezávislá nezisková výzkumná a vývojová organizace, a Newton Research Labs, společnost zabývající se počítačovou vizualizací, robotikou a optickou automatizací v Seattlu, se spojily k vývoji podvodního laserového skenovacího nástroje pro přesné měření profilu jaderných palivových článků, uložených ve skladovacích bazénech při odstávce.

Nedávno byla úspěšně dokončena technologická demonstrace a druhá fáze vývoje a nasazení má být uveřejněna už zanedlouho. Nástroj je určen k pořízení vysoce detailního trojrozměrného profilu palivových svazků v reaktorech typu BWR (varný vodní reaktor, takové fungují například na mnoha amerických a japonských elektrárnách). Po schválení modifikací systému bude možno též měřit palivové soubory PWR.

Deformace palivových svazků během provozu, jako jsou vyklenutí, vypukliny, zkroucení nebo prodloužení, jsou obecně poměrně malé a obtížně měřitelné. Například palivový článek v reaktoru BWR může mít odklon méně než 12 milimetrů na 4metry délky. Nicméně jde o vady, které mohou ohrozit bezpečnost systémů, například správné držení v pouzdře. Měření svazků paliva s využitím tradičních systémů založených na ultrazvukovém vyšetření (UT) nebo lineárních diferenciálních transformátorech (LDTV) (zařízení, které měří změny rozměrů) může být časově náročné a ovlivnit plánované uvedení reaktoru zpátky do provozu. Koncepční návrh a funkční požadavky nového skenovacího nástroje jsou určeny ke snížení doby měření palivových svazků při zachování rozlišení, přesnosti a preciznosti stávajících systémů.

John W. Bramblet, prezident a generální ředitel společnosti Newton Labs, uvedl: „Zkroucení paliva je funkční problém, který může ovlivnit spouštění a vytahování článků, a pokud není dostatečně řízeno, může mít rovněž vliv na řízení reaktivity (tyče nemusejí dosednout do pouzder a to brzdí vytahování – Atominfo.cz). (…) Nové nástroje jsou zapotřebí, aby efektivně a účinně měřily deformace paliva tak, aby provozovatelé zařízení získali údaje, pomocí kterých budou moci odpovídajícím způsobem zlepšit konstrukci článků, aktivní zóny a podmínky na elektrárně. Vývoj a demonstrace této laserové skenovací inspekční metodiky má potenciál urychlit proces sběru dat a zlepšit tak fungování jaderných elektráren“, uzavřel Bramblet.

Přístroj pro bezkontaktní průzkum palivových článků bude vyvinut z dřívější verze podvodní technologie laserového skenování v institutu Newton Research Labs, vyvinuté speciálně pro jadernou energetiku, která získala vítězné ocenění průmyslu TIP v roce 2012. Kromě rychlosti, vysoce přesných měření a zobrazování videa v reálném čase, bude technologie mít schopnost ukládat a později manipulovat se 3D CAD obrazovými daty během profilování za celého životního cyklu paliva. Inženýři z Newtonovy laboratoře zamýšlejí najít nový nástroj pro poskytování plně měřitelných modelů profilů článků bez nutnosti používat komerční produkty třetích stran.

Zdroj: Nuclearstreet.com

O autorovi

admin

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..