Středa, 30 září
Shadow

Práce Velkého urychlovače ve Švýcarsku nebude v roce 2012 přerušena

Velký urychlovač v CERNu bude rušit spořádané občany Ženevy o rok déle, než bylo původně v plánu. Doufejme, že o to lepší budou výsledky.

Vědci z CERNu se rozhodli pro odložení ročního přerušení provozu Velkého hadronového urychlovače, který byl původně plánován na příští rok. Naopak bude pracovat se zvýšeným výkonem.

Obnovený harmonogram práce urychlovače byl uveden na vědecké konferenci ve francouzské Chamonix, kde byly diskutovány výsledky roku 2010 a plány do budoucna.

Dříve bylo předpokládáno, že po roce práce s energií 3,5 TeV na svazek (nejvyšší dávka energie, kterou mohou přístroje dodat urychlovaným částicím) bude jeho provoz na rok pozastaven pro kontrolu a modernizaci několika systémů, po čemž mělo následovat zvýšení energetického výkonu na 6,5 TeV na svazek. Nový časový plán, prezentovaný v Chamonix, předpokládá, že po ukončení dalšího pracovního cyklu v roce 2011 a kontrole bezpečnostních systému v roce 2012 vědci zvednou energii na mírně vyšší hodnotu, 4,0 TeV na svazek, a „dlouhá pauza“ bude posunut na další rok. Avšak na hodnotu 7 TeV na svazek se VHU dostane až v roce 2014.

„Když už náš stroj (urychlovač – pozn. Red.) pracuje dobře a bez problémů, uvažujeme celkové zvýšení výkonu, možná dokonce zkusíme zvednou energii na 8,0 TeV na svazek. Pokud se to podaří, do roku 2013, kdy vše vypneme, stihneme udělat dost nových pokusů, a ten rok nepřijde nazmar – budeme analyzovat výsledky“, okomentoval nový plán pro ruskou agenturu RIA Novosti jaderný fyzik Eduard Boos z Moskevské státní univerzity, který se podílí na experimentech v CERNu.

Definitivní rozhodnutí by vedení CERNu mělo přijmout a ohlásit v pondělí 31. ledna.

„V ten den bude přijato formální rozhodnutí, ale jsem pevně přesvědčen, že přes příští rok ještě budeme pracovat na urychlovači“, uvádí časopis Nature komentář mluvčího CERNu Jamese Gilliese.

Před spuštěním v příštím roce hodlají vědci nejprve prověřit měděné stabilizátory, které spojují supravodivé kabely, napájející magnety urychlovače. Kvůli špatným kontaktům došlo před dvěma lety ke známé rozsáhlé havárii, kdy náhlý růst elektrického odporu, způsobený právě nekvalitním spojem, způsobil, že magnety přestaly být supravodivé. To způsobilo poškození chladicího systému. Opravné práce a postavení zvláštních bezpečnostních systémů trvala celý další rok a dva měsíce a vyžádaly si investice ve výši 40 miliónů dolarů. Není proto žádný div, že před zvýšením výkonu se nyní chtějí pojistit a předem všechny vadné stabilizátory vyměnit.

Evropský urychlovač se navíc brzo stane jediným svého druhu na světě – jeho americký konkurent Tevatron bude kvůli nedostatečnému financování zastaven v říjnu roku 2011.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..