
Úspěch experimentální cesty tankeru Baltika, první velké (100 tis. tun nákladu) nákladní lodi, která letos v léta zvládla cestu přes Arktiku z Murmansku do Číny v doprovodu atomových ledoborců, inspiroval ruské námořnictvo k další expanzi do severních vod. Ruská námořní správa plánuje vyslat na tuto trasu tankery s nákladem více než 150 tis. tun.
Jako první se k ruským projektům připojily severské země, po letní cestě do Šanghaje doprovodily atomové ledoborce Atomflotu dánskou loď s nákladem železné rudy z norského Kirkenesu, překvapivě take do Číny. Nyní se v Murmansku na místní pobočce Atomflotu s Rusy sešli představitelé norského námořnictva: majitelé nákladních lodí a správci přístavů, aby projednali možnost zvýšení nákladního proudu do Číny právě prostřednictvím SNC.
«Zatím je ještě brzy mluvit o tom, jak se bude vyvíjet dopravní průtok na Severní námořní cestě, ale jisté obrysy už jsou vidět», okomentoval situaci Vladimír Blinov, zástupce ředitele tiskového oddělení Atomflotu. «Plánujeme zorganizovat dvě cesty lodí s 75 tis. tun nákladu železné rudy z Kirkenesu a tři cesty podobných plavidel z Murmansku do Číny. Také jsme dohodli tři cesty 150tisícových ruských tankerů v doprovodu atomových ledoborců.»