
Mezinárodní konsorcium, na jehož práci se budou podílet americké, britské a řecké společnosti a námořní organizace, zahájily projekt na zhodnocení efektivity a možností využití malých jaderných reaktorů pro pohon nákladních lodí a tankerů.
Zakládajícími členy konsorcia se staly pojišťovací společnost Lloyd’s Register Group, americká Hyperion Power Generation Inc., kterou naši čtenáři již znají jako vývojáře malých jaderných reaktorů Hyperion, britský námořní obr Enterprises Shipping and Trading SA a společnost britského konstruktéra lodí Nigela Geeho. Cílem celého projektu je navrhnout řešení pro lodní pohony, která by snížila emise oxidu uhličitého a jiných produktů spalování a učinila obchodní flotily ekonomičtějšími. Klíčem k tomu mají být jaderné reaktory.
Jadernou energii využívá vojenské a civilní námořnictvo od poloviny 20. století. První jaderná ponorka, americký USS Nautilus, byla postavena v roce 1955. Jaderné reaktory pohánějí 11 amerických letadlových lodí třídy Nimitz a francouzskou letadlovou loď „Charles de Gaulle“. V civilní sféře se těší velké poptávce služby jaderných ledoborců, prvním z nich byl sovětský „Lenin“ (nyní je z něj muzeum v Murmansku). Dnešní Rusko navázalo na sovětskou tradici a v současnosti je jedinou zemí na světě, která disponuje funkční flotilou těchto plavidel, čítající sedm lodí.
Pokusy o konstrukci a využívání nákladních lodí s jadernými pohony začaly už na konci 60. let minulého století, nedošly však výrazného komerčního úspěchu. Japonsko, Německo, USA a SSSR vybudovaly po jednom plavidle, z nichž všechny kromě ruského Sevmorputi jsou již mimo službu. Celosvětové obavy okolo globálního oteplování však mohou poskytnout jaderným lodím novou šanci.
Související články: Ruské atomové ledoborce změní světový tok zboží
Druhá cesta nákladní lodi přes Severní cestu v doprovodu atomových ledoborců