Pondělí, 28 září
Shadow

Temelín může nabrat zpoždění až v řádu let – Martin Kocourek

Martin Kocourek (ODS), ministr průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Podle něj je pravděpodobné, že harmonogram stavby nových bloků JE Temelín se dostane do skluzu.
Martin Kocourek (ODS), ministr průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Podle něj je pravděpodobné, že harmonogram stavby nových bloků JE Temelín se dostane do skluzu.

Temelín se opozdí. Mohou to být roky – Martin Kocourek, ministr průmyslu a obchodu

Zpoždění temelínského tendru může být i několikaleté. Důvodů pro posun původního harmonogramu je více, vysvětluje ministr průmyslu a bývalý dlouholetý člen dozorčí rady ČEZ Martin Kocourek. Poskytl na toto téma rozhovor pro Hospodářské noviny.

Jak dlouhé zpoždění stavba Temelína podle vás nabere?

Je to velmi otevřené, protože zatím nedospěl ke konci dialog ČEZ s uchazeči o dodávku jaderných bloků o tom, jak má vypadat zadávací dokumentace. To samozřejmě celý proces zpožďuje. A pak se rýsují další dílčí problémy, například otázka nové přenosové linky, která vyvede temelínský výkon do elektrizační soustavy.

Vidíte v opoždění projektu problém?

Ne, už proto, že se změnily odhady spotřeby elektřiny a poptávky po ní na trhu v příštích letech. Když se celý proces před krizí spouštěl, počítalo se s větší spotřebou po roce 2020 než dnes.

Takže hrozí, že pro výrobu z nového Temelína nebude uplatnění na trhu?

To si nemyslím, ale každopádně se zdá, že poptávka bude nižší, než se původně čekalo, a spotřeba se bude vracet na hodnoty před krizí taktéž pomaleji, než to dle původních odhadů vypadalo.

Mezi energetiky se nejčastěji mluví asi o dvouletém zpoždění proti původnímu plánu. Je to nejpravděpodobnější varianta?

Nechci mluvit za ČEZ. Ale mohou to být roky.

Není důvodem pro odsun investice i to, že ČEZ už není tak silnou a bohatou firmou jako před krizí, takže může s financováním takového sousta mít větší problém, než jste původně čekali?

Nemyslím, že v tom je důvod. Temelín je pro ČEZ absolutně prioritní investice a nepatří rozhodně k těm, na kterých by ČEZ chtěl nějak šetřit.

Zdroj: Hospodářské noviny

1 Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..