
Skupina belgických energetických společností včetně například Tractebel Engineering, která patří francouzskému gigantu GDF Suez, podepsala memorandum o spolupráci s čínskou jadernou agenturou v oblasti výroby takzvaného MOX paliva (mixed oxides). Jedná se o palivo, obsahující kromě klasických oxidů uranu také oxidy plutonia.
„Čína nastartovala rozsáhlý jaderný program, podle kterého má do roku 2030 postavit 40 až 60 energobloků. Má také zájem o technologii uzavřeného palivového cyklu. V této souvislosti státní společnost China National Nuclear Corporation (CNNC) plánuje postavit zkušební továrnu na výrobu MOX-paliva za podpory belgických společností Belgonucleaire, belgického centra jaderného výzkumu (SCK-CEN) a Tractebel Engineering“, uvádí tisková zpráva, vydaná SCK-CEN.
Směsné palivo běžné reaktory nepoužívají, avšak je potřeba pro reaktory na rychlých neutronech s uzavřeným palivovým cyklem. Takto se také likviduje plutonium z odepisovaných jaderných zbraní.
Rámcová dohoda byla podepsána 6. října roku 2010 v přítomnosti čínského premiéra Wen Jiabaa a jeho belgického protějšku Yvese Letermea. Obsahuje body, týkající se stavby zkušební továrny na MOX palivo v Číně a jeho využívání v čínských reaktorech.
„Tato rámcová dohoda bude v dohledné době nahrazena komerční smlouvou, která bude zahrnovat transfer know-how a technickou pomoc z belgické strany“, uvádí tisková zpráva. Není v ní zmíněno, které konkrétně reaktory budou MOX palivo využívat. Belgičané však připomínají, že mají mnoho zkušeností s použitím směsného paliva na lehkovodních reaktorech a že se účastnili mnoha projektů reaktorů na rychlých neutronech v letech 1968 až 1990, takže pro ně není problém se přizpůsobit.
Zpráva vyvolala velkou odezvu ve francouzských médiích. Někteří komentátoři zdůraznili, že skupina Areva již dlouho vyjednává s Čínou o spolupráci v oblasti využití směsných jaderných paliv na reaktorech s rychlými neutrony. Podpis smlouvy mezi CNNC a belgickým konglomerátem, do kterého je zapojena francouzská GDF Suez, vytváří velký tlak na Arevu (jejíž situace je nyní velmi nejistá) a může vést k dalšímu zostření konkurenčního boje mezi majiteli palivových technologií.