Pátek, 18 září
Shadow

Plazmový pohon na jaderném základě umožní cestovat na jiné planety – vědci

Kromě všech jiných výhod jsou plasmové pohony také esteticky působivé.
Kromě všech jiných výhod jsou plasmové pohony také esteticky působivé. Ilustrační obrázek.

Použití silných plazmových pohonů umožní vytvořit vesmírná plavidla zcela nových možností, míní šéf oddělení elektrofyziky Výzkumného centra M. Keldyše v Rusku Oleg Gorškov.

„Iontový pohon funguje tak, že do něj postupuje nosná látka (inertní plyn xenon), která je nejprve ionizována a pak se kladně nabité částice (kationty xenonu) urychlují v elektrostatickém poli na potřebnou rychlost a pak pohonné těleso opouštějí. Používat jaderné zdroje energie v kombinaci s iontovým pohonem je možné například na meziorbitálních vlečných plavidlech. Je možné vytvořit mnohokrát použitelnou loď, která bude dopravovat na Měsíc nebo vyslat výpravu na Mars“, řekl Gorškov v rozhovoru pro agenturu RIA Novosti.

Tato konstrukce se nabízí především pro „velké“ vesmírné projekty – výzkum a osvojení vesmíru, výpravy na Mars, meziplanetární přelety, stavbu a využívání meziplanetárních vesmírných stanic.

Nápad využívat jadernou energii ve vesmíru ve velkém není nový, vědci na nich v SSSR a USA pracovali už v 60. letech. Na orbitě je poměrně dost družic, kteří se pohybují pomocí nízkokapacitních jaderných zařízení. Pro jejich použití platí přísné směrnice OSN.

Jedním z možných kandidátů na použití v kombinaci s jaderným zdrojem elektřiny je iontový pohon, který byl vytvořen právě v Centru M. Keldyše. „V 90. letech jsme obnovili práce na iontových pohonech. (…) Už máme prototyp takového pohonu, na kterém můžeme zkoušet technologická a konstrukční řešení. Musíme jej ještě dopracovat, aby byl použitelný. Máme omezený čas – do roku 2015 musí být hlavní prvky pohonu dokončeny a v roce 2018 už musí být připraven na letové zkoušky. Pak přijdou zkoušky celého stroje. (…..) V tomto směru prakticky každá průmyslově vyspělá země má svůj vlastní program, práce na tom se dělá dost“.

Podle jeho slov je doba provozu takového pohonu okolo 50 tisíc hodin, což činí více než pět let nepřetržité práce bez nutnosti zásobování palivem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..