
Ruský ropný tanker Baltika podnikl experimentální cestu z Murmansku do Šanghaje přes Severní ledový oceán. Jde o první v historii využití severní námořní tratě pro nákladní přepravu. Baltika, jejíž výtlak činí 100 tis. tun, vyplula 14. srpna a prvních 800 námořních mil zvládla sama, 17. srpna se k ní v Karském moři připojil atomový ledoborec Tajmyr a v oblasti Vilkického průlivu ledoborec Rusko. Důležitost cesty potvrzuje i to, že na palubě Ruské země se nachází vedení společnosti Novotek, které patří náklad, a Unicom Management Service, které patří tanker. Unicom Management Service je součástí jednoho z největších provozovatelů tankerů, ruského Sovkomflotu, jehož generální ředitel Sergej Frank je také na místě – odjel z Murmansku na palubě Baltiky.
Ve středu večer vyrazil z Murmansku jako další člen doprovodu atomový ledoborec 50 let Vítězství. Bez ledoborců je pro nákladní loď severní cesta neprůchodná.
Tanker veze standardní náklad ropy pro Čínu. Význam teto cesty spočívá v tom, že pokud bude úspěšná, může to zásadně ovlivnit světový trh s námořní dopravou. V současné době asi 75% celého námořního obratu zboží mezi Evropou a Asií musí cestovat přes Suezský průplav, mnoho tratí přes Severní ledový oceán (například Murmansk – Šanghaj) přitom podle předběžných výpočtů vyjde podstatně levněji, takže v případě, že se začne široce využívat, budou mít klasické tratě přes Středozemní moře, Suez a Indický oceán, využívané už od dob před naším letopočtem, velkou konkurenci. Zásadní skutečností je také fakt, že zatím jen Rusko má funkční a velkou flotilu atomových ledoborců.