Neděle, Prosinec 9

Ruští vědci přišli s dozimetrem pro cestující v letadlech

Rusové, kteří často používají leteckou dopravu, již brzy budou moci sledovat dávky ionizujícího záření, které dostávají během letů ve velkých výškách, kde je řídký vzduch, jehož vrstva neskýtá dostatečnou ochranu. V ruském inovačním centru Skolkovo byl vyvinut program a zařízení pro dozimetrii DO-RA, s nímž lze nepřetržitě sledovat ozáření vlastního těla pomocí smartphonu. Podle expertů takovou pomůcku obzvláště ocení piloti a zástupci dalších profesí, spojených s častými přelety, jelikož jejich zástupci jsou velmi často vystaveni vyšším dávkám radiace, a řadí se tak mezi radiační pracovníky, jejichž zdravotní stav je pravidelně sledován.

Jedna z verzí zařízení DO-RA. (Zdroj: SK.ru)

Kosmické záření ohrožuje nejen kosmonauty, ale může být nebezpečné i pro lidi, kteří často létají, a především pro letecký personál. Během letů ve výškách více než 10 kilometrů všichni lidé v letadle bývají vystaveni vyšším hladinám kosmického záření. Člověk však nemá k dispozici přímé senzory, které by radiaci dokázaly detekovat.

Poprvé si tohoto problému všimli v 80. letech minulého století. Předtím totiž letadla létala v relativně nízkých výškách (6-8 kilometrů), kde lidské tělo před zářením spolehlivě chrání hustá vrstva atmosféry. Ve fyzice ovšem platí, že čím řidší je vzduch, tím méně je potřeba paliva k pohonu letadla, a tak kvůli ekonomii stoupali „železní ptáci“ stále výš a výš a cesty na velké vzdálenosti dnes probíhají ve výšce 10-12 kilometrů nad zemským povrchem. V takových výškách činí intenzita vesmírného záření desetinásobky přípustných pozemských norem. Obecně také platí, že účinky ozáření bývají kumulativní: závisejí nejen na okamžité intenzitě, nýbrž i na době, po kterou člověk pobývá v místech s vysokým pozadím. Vědci a inženýři v ruském Skolkovu vyvinuli kompaktní přístroj a software, umožňující přímo za letu sledovat množství radiace, nashromážděné v organismu během letu.

Základem technologie DO-RA jsou křemíkové čítače. Data z nich shromažďuje a zpracovává speciální software, který lze provozovat na tabletu nebo smartphonu. Kdykoliv si můžete prohlédnout statistiku ozáření za poslední den, měsíc a uplynulý rok. Starší data nejsou potřeba, protože tělo účinky záření nejen hromadí, nýbrž je v případě, že je mu poskytnuta dočasná úleva, také dokáže účinně napravovat. Podle zástupců nadace Skolkovo již bylo zařízení patentováno a začala jeho sériová výroba. Stojí za zmínku, že čítače radiace na chytrých telefonech už jsou k dispozici, mimo jiné je začali vyrábět Japonci po fukušimských nehodách, ruský čítač však podle dosavadních zpráv bude levnější a dostupnější.

„Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO požaduje po dopravcích instalaci zařízení pro dozimetrickou kontrolu pouze na letounech, které létají ve výškách přesahujících 15 kilometrů,“ uvádí vedoucí projektu DO-RA Vladimir Jelin. „Avšak už na 10 kilometrech, což je obvyklé pásmo pro dálkové lety, převyšuje hladina vesmírné radiace pozemské normy dvacetinásobně v mírných zeměpisných šířkách a téměř stonásobně v okolí pólů.“

Podle Natálie Serové, profesorky na katedře dozimetrie a radiologické medicíny Lékařské univerzity I. M. Sečenova, za čtyři hodiny letu současnými letadly obdrží pasažér stejnou dávku ozáření jako pacient kliniky za jedno vyšetření pomocí CT. Ve zdravotnických institucích jsou však všechna skenovací zařízení vybavena ochrannými prvky pro zajištění takové míry bezpečí lékařů i pacientů před zářením, jaká je vzhledem k potřebám diagnostiky možná. V letectví oproti tomu – alespoň zatím – veškerá ochrana spočívá v prevenci překročení hodnot ozáření, které by mohly znamenat pro lidský organismus nebezpeční: probíhají pravidelné kontroly zdravotního stavu personálu a kontroluje se čas strávený ve vzduchu a tím i celková dávka, kterou obdrželi.

Zdroj: Atomic-energy.ru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.