Pondělí, Prosinec 17

Entergy objednává palivo ATF od Framatomu

Společnost Framatome dodá speciální palivové soubory s chromovými povlaky do prvního bloku elektrárny Arkansass Nuclear One (ANO). Ta je provozována společností Entergy. Tento kontrakt znamená první použití paliva ATF (accident-tolerant fuel), které je odolné vůči havarijním podmínkám, v komerčním bloku.

První a druhý blok jaderné elektrárny Arkansas Nuclear One (Zdroj: Entergy)

Chromový povlak je charakteristickým znakem návrhu palivových souborů ATF, které Framatome společně s americkým ministerstvem energetiky (DOE) vyvíjel několik let v rámci programu Enhanced Accident-Tolerant Fuel. Palivo má být komercionalizováno v roce 2025. Práce již několikátý rok probíhají ve spolupráci s evropskými partnery CEA a EDF ve Francii, stejně jako se švýcarskou jadernou elektrárnou Gösgen.

Přidávání chromu na povrchovou vrstvu pokrytí palivových proutků poskytuje výhody zahrnující zlepšenou odolnost proti oxidaci za vysokých teplot, redukuje tvorbu vodíku během nehody a poskytuje zvýšenou odolnost proti opotřebení a poškození nárazem uvolněných cizích částic během normálního provozu, informoval Framatome.

Entergy tento nový druh paliva otestuje v prvním bloku elektrárny Arkansas Nuclear One na začátku roku 2019. Zde je provozován tlakovodní reaktor o výkonu 836 MW elektrických.

John Elnitsky, starší viceprezident inženýrské a technické divize ve společnosti Entergy Nuclear sdělil: „Zachování výjimečně vysoké provozní úrovně a zároveň bezpečné výroby levné bezemisní elektřiny je hlavní myšlenkou, jakou se v Entergy zabýváme. Tyto palivové soubory s chromovým povlakem pomohou nejen zlepšit spolehlivost elektrárny, ale navíc se jedná o důležitý technologický vývoj průmyslu.“

Framatome uvedl: „Podpora amerického ministerstva energetiky nám umožnila výrazně dříve zdolat náš cíl pro rok 2023, kdy chtěla tuto technologii nasadit a rozšířit tak pokročilou jadernou energetiku.“

Bob Freeman, viceprezident společnosti Framatome pro zakázky a služby podpory palivového cyklu v USA sdělil: „Náš tým disponuje desítkami let zkušeností s výzkumem, vývojem a rozvojem technologií jaderného paliva. Náš návrh pokročilého jaderného paliva staví na těchto zkušenostech a poskytuje provozovatelům více času zareagovat na různé typy událostí. Také zlepšuje výkonnost paliva za normálního provozu.“

Navíc, kromě chromových povlaků jsou vyvíjeny také palivové peletky s příměsí chromu. U těch se očekává delší provoz a lepší chování během havarijních podmínek. Palivové soubory s oběma těmito modifikacemi jsou nyní testovány ve speciální reaktoru  Advanced Test Reactor ve výzkumném ústavu Idaho National Laboratory (INL). Stávající experimenty poběží až do roku 2021. Následně bude palivo testováno v Transient Reactor Test Facility, umístěném taktéž v INL, díky čemuž bude možné určit limity tohoto typu paliva. Data z obou experimentů budou použita pro licencování nového typu paliva u dozorného orgánu Spojených států.

V červnu 2017 byl oznámen záměr zavézt čtyři pokročilé palivové soubory s chromovými povlaky a chromem dopovanými peletami do druhého bloku elektrárny Vogtle v Georgii na jaře 2019.

Framatome je jednou ze tří společností (dalšími jsou Global Nuclear Fuel (GNF) a Westinghouse), které pracují na projektech pokročilých palivových souborů pod americkým ministerstvem energetiky. Tento program vznikl jako reakce na události března 2011, kdy se stala nehoda v japonské elektrárně Fukušima Dajiči, a klade si za cíl do roku 2025 komercionalizovat pokročilé palivové soubory. Plány počítají, že v roce 2022 ukáží nové typy palivových souborů zjevné výhody při provozu jaderných reaktorů a v roce 2025 se dostanou na trh. Tento urychlený rámec je rozhodující pro masivní nasazení tohoto paliva. Mnoho reaktorů je licencováno právě do 30. let 20. století.

Testovací pokročilé palivové soubory firmy GNF IronClad a Armor ATF byly zavezeny do prvního bloku jaderné elektrárny Hatch, provozované společností Southern Nuclear Operating. Palivo ATF firmy Westinghouse EnCore se vyvíjí ve dvou fázích a plánuje se zavést počátkem roku 2019 do druhého bloku elektrárny Byron, provozované společností Exelon.

Zdroj: world-nuclear-news.org

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.