Pátek, Červenec 20

Co čeká jedinou americkou civilní jadernou loď NS Savannah?

Podle speciálního zákona Omnibus Spending Bill schváleného v březnu budou do rozpočtu námořní organizace US Maritime Administration (MARAD) zahrnuty finanční prostředky na kompletní dekontaminaci a vyřazení z provozu jediné americké civilní lodi s jaderným pohonem NS Savannah.

NS Svannah. (Zdroj: Atomiinsights.com)

Zatímco v předešlých letech byly vždy poskytovány jen menší částky na dekontaminaci, vyčlenění plné částky, je pro odborníky příjemným potěšením.

 

Úspěch, ale bez jiskry

Koncept nákladní lodi Savannah byl vypracován v 50. letech minulého století, jednalo se o první nákladní loď s jaderným pohonem. Během 50. let se americký kongres snažil o hromadnou výstavbu lodí tohoto typu, koncipovaných pro převoz ropy, uhlí či zemního plynu. Prezident Eisenhower věděl, jaké problémy stojí před komercializací této technologie, a uvědomoval si, že nestačí postavit loď, která tuto koncepci technicky ověří, ale že je nutné projekt pojmout jako mezinárodního ambasadora, který umožní zajistit kontrakty s ostatními zeměmi pro kotvení těchto lodí v přístavech po celém světě. Bez těchto dohod, by jaderné nákladní lodě neměly kam plout, což by znamenalo, že tato technologie nebyla doopravdy komercializována.

NS Savannah v prvních letech svého provozu tuto práci vykonávala obdivuhodně dobře. Po odborářských sporech (kvůli vysokým platům pracovníků inženýrského oddělení) a změně smluvních provozovatelů se loď několik let pohybovala po mořích bez cestujících. Paluba byla uzpůsobena pro umístění kontejnerů a loď byla dále používána pouze pro přepravu nákladů.

V roce 1970 byla NS Savannah vyřazena z provozu, a ačkoliv se objevovaly různé plány na její další využití, v roce 1971 bylo vyjmuto palivo z jejího reaktoru. Během let 1973 až 1976 bylo jaderné ústrojí částečně demontováno; parní potrubí bylo odstraněno, hlavní cirkulační čerpadla také. Nakonec byla odstraněna i hlavní převodovka, která byla později použita v jiné lodi. Díky těmto změnám bylo možné pozměnit provozní povolení pro NS Savannah na neaktivní jaderné zařízení. Prostor pro cestující a krásného baru Veranda se salónkem se tyto úpravy překvapivě nedotkly.

Panel v řídicí místnosti. (Zdroj: Ansnuclearcafe.org, autor: Will Davis)

 

Mnohaleté čekání

Výše popsané úpravy zařízení provedené s cílem, aby nebylo schopné provozu, rozhodně nelze považovat za to, čemu obvykle říkáme vyřazování z provozu. Tento proces podle PSDAR (Post Shutdown Decommissioning Activities Report) musí být dokončen do roku 2031. Reaktorová nádoba, parogenerátory, hlavní chladicí systém a ostatní komponenty jaderného ostrova stále zůstávají uvnitř kontejnmentu. Na lodi jsou i další prostory, které vyžadují dekontaminaci před uvolněním.

Plavidlo kotvilo střídavě na různých místech, v Georgii, později v jihokarolínském muzeu Patriots Point Naval Museum. Poté, co se oblastí prohnal hurikán Hugo, a po několika letech chátrání se NS Savannah vrátila do rukou společnosti MARAD, která ji zakotvila ve slavném odkladišti lodí James River Reserve Fleet ve Virginii. Zde byla loď až do roku 2007, kdy se přesunula do Baltimore.

Nyní se charakterizace odpadu, která doteď probíhala na palubě NS Savannah v rámci nedostatečných finančních prostředků, změní na seriózní práci. V první řadě budou téměř jistě odstraněny systémy na výrobu páry; dosud nedošlo k tomu, že by bylo povoleno, aby během demontáže jaderného zařízení zůstal jaderný reaktor na místě, i když podle radiačních testů je plavidlo samotné považováno za nízko aktivní odpad. Prozatím není stanoven žádný konkrétní plán prací, jelikož oznámení o zvýšení rozpočtu je ještě čerstvé. Nebyli ani stanoveni dodavatelé, či firmy, které by měly dekontaminaci a konečné vyřazení provést. Předběžné analýzy ukázaly, že práce bude možné provádět na místě, kde je loď zakotvena nyní.

Doufejme, že loď skončí po odstranění všech jaderných částí jako jedinečné muzeum spravované soukromým subjektem (ne organizací MARAD). Tento scénář podporuje množství různých historických ocenění, které loď získala (v neposlední řadě také ocenění jako historická památka), avšak není nijak garantován. Jako další reálné scénáře se nabízí i potopení lodi, která vytvoří umělý podvodní útes, či celková demontáž a využití získaných druhotných surovin.

NS Savannah zakotvená v Baltimoe. (Zdroj: Ansnuclearcafe.org, autor: Will Davis)

 

Poselství NS Savannah

Je velmi nešťastné vzhledem k pozornosti věnované znečištění životního prostředí nákladními loděmi, které jaderné lodě nezpůsobují. Následníkem bylo například plavidlo Otto Hahn, které disponovalo tlakovodním reaktorem integrální koncepce navrženým dle zkušeností s výstavbou reaktorových systémů na lodi NS Savannah. Obě tato plavidla byla z technického pohledu velmi úspěšná: koeficient pohotovosti NS Savannah dosahoval až 90 % a během desetiletého provozu se vyskytly pouze 2 významné mechanické poruchy. Bohužel dobré provozní zkušenosti nedokázaly vykompenzovat nejistoty vzniklé během 60. a 70. let ohledně budoucího vývoje jaderných nákladních lodí, nákladů na jejich stavbu, na pojištění a na platy pro kvalifikovanou osádku, která je musí obsluhovat.

Integrální reaktory, které jsou nezbytné pro menší a lehčí reaktorové systémy, jsou nyní opět k dispozici na trhu. Kromě toho rostoucí míra automatizace jaderných elektráren umožňuje zjednodušit jejich řízení. Společně s důrazem na snižování znečištění atmosféry by mohly tyto aspekty znovu vyvolat diskuse ohledně nákladních jaderných lodí.

Zdroj: Ansnuclearcafe.org

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.