Úterý, Duben 24

Rosatom plánuje do roku 2020 zavést accident tolerant fuel

Palivová společnost Rosatomu TVEL plánuje do roku 2020 uvést na trh nový druh jaderného paliva, tzv. accident tolerant fuel (ATF), který pomůže ve stávajících jaderných elektrárnách přecházet haváriím podobným fukušimské. Agentuře RIA Novosti to sdělila prezidentka TVELu Natalia Nikipelovová.

Palivové proutku ve výrobním podniku TVELu. (Zdroj: TVEL)

Podle Nikipelovové společnost TVEL vyvíjí pro jaderné reaktory modifikace stávajících typů jaderného paliva i zcela nové druhy využívající nové materiály. „Jedním z nich je takzvané accident tolerant fuel, které má zvýšenou odolnost při havarijních podmínkách. Toto palivo je rovněž efektivnější, protože umožňuje prodloužit palivovou kampaň,“ řekla Nikipelovová.

„Mohu s jistotou říci, že naši vědci v této oblasti předstihli konkurenci. Myslím si, že koncem roku 2019 bychom toto palivo mohli nabídnout na trhu,“ dodala Nikipelovová. Podle ní se o jejich vývoj zajímají potenciální zákazníci ze Spojených států.

Ve světě v současnosti probíhá výzkum s cílem vyvinout jaderné palivo, které bude odolnější, pokud nastanou havarijní podmínky kvůli výpadku chlazení, a poskytne tak obsluze bloku více času na zvládnutí krizové situace. Stimulem byla havárie japonské elektrárny Fukušima Dajiči z března 2011. Tehdy vlna cunami zničila zdroje napájení čtyř bloků, v důsledku toho přestala voda cirkulovat primárním okruhem a odvádět teplo z jaderného paliva. To se přehřálo natolik, že se rozběhla reakce rozkládající na rozpálených palivových proutcích vodu na vodík a kyslík a poškozující konstrukci proutků.

Prakticky ihned po fukušimské havárii se ve všech zemích s rozvinutou jadernou energetikou zaktivizoval vývoj jaderného paliva předcházející rozběhnutí uvedené reakce. Hlavním směrem je povlakování zirkoniového pokrytí palivových proutků vrstvou karbidu křemíku (SiC) nebo použití jiné oceli při výrobě pokrytí.

Dříve bylo oznámeno, že letos proběhnou v jaderné elektrárně Hatch (Spojené státy) zkoušky paliva ATF vyrobeného americkou společností Global Nuclear Fuel. Do zkušebního vzorku patří kazety s pokrytím ze slitiny železa, chromu a hliníku a kazety s ochrannou vrstvou na zirkoniovém pokrytí. Své odolné palivo vyvíjí i francouzská společnost Areva NP, která jej plánuje od roku 2019 zkoušet v americké jaderné elektrárně Vogtle. V tomto případě budou zkoušeny opět dvě cesty: legování standardního pokrytí oxidem chromu a pokrytí vyrobené z chromu. Práce v této oblasti provádí i Čína: společnost China General Nuclear (CGN) společně s čínskou akademií věd a dalšími institucemi provádí od konce roku 2017 experimenty s materiály zamýšlenými pro palivo ATF.

 

Zdroj: RIA Novosti

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *